DURHAKANYA BANI HANAFI

2006/12/11

Dengar kabar sekarang terlalu sibuknya Bani Hanafi mencanangkan bahawa silat dan persatuan ini milik keluarga mereka siap disediakan borang untuk keluar persatuan dan memuntahkan ilmu, borang muntah ilmu pun ada ka?, ilmu apa yang nak dimuntahkan? ilmu silat kah? ilmu tauhid kah? ilmu buang saka kah? pelik nya perangai Bani Hanafi dan juak juaknya.

Mereka lupa agaknya masa pendaftaran penubuhan Persatuan ini dulu siapa kah dikalangan keluarga Bani Hanafi ini yang terlibat? adakah keluarga terlibat? banyak sangat pulak soalannya ya, kenapa banyak soalan? sebab Bani Hanafi dan keluarga telah banyak berbohong ini lah jadi nya. Bukan tujuan nak mengungkit tapi sekadar menyedarkan keluarga Bani Hanafi ini bahawa Persatuan ini ujud akibat dari perasaan perlunya ada kesinambungan perjuangan ustaz Hanafi setelah pembawakan Ishak Hitam dan Persatuan Cekak Malaysia telah lari dari perjuangan asal Ustaz Hanafi. Maka lahirlah Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia. Siapa kah yang turun naik ke pejabat ROS ( Pendaftar Pertubuhan) adakah keluarga terlibat? minta maaf lah cakap, tak ada seorang pun. Siapa yang bersungguh sungguh agar sebuah persatuan baru di ujudkan bagi meneruskan perjuangan ini kalau bukan orang orang lama, keluarga? senang lenang tak perlu ambil tahu lantak pi lah depa, kita boss biar depa buat kerja. Sekarang pandai pandai pula mengatakan Persatuan dan Silat ini milik keluarga.

Kalau tak silap Pak Kaduk Pengerusi penaja pada ketika pendaftaran itu adalah Sdr.Faizol Mohidin, kenapa tidak keluarga yang menjadi penaja? letak lah nama siapa pun dari keluarga Zainul ke, Moktar ke atau Jamaludin, nak harapkan keluarga masa tu, bakal tak adalah jawabnya. Sebab apa? sebab mereka nih bukan reti berpersatuan, sedangkan yang ada nih pun dah tergadai lihat sahaja dengan cawangan Pulau Pinang pimpinan Jamaludin Hanafi. Kalau keluarga yang kehulu kehilir menguruskan pendaftaran tu tak apa lah juga, tetapi sekarang pandai pandai pulak kehulu kehilir mengatakan persatuan ini milik keluarga, apa punya karut depa nih.

Dengar dengar sudah disediakan juga borang untuk "Muntah Ilmu", hebat depa nih ada borang muntah ilmu lah pula ingat nak menuntut ilmu sahaja yang di kenakan borang entah entah ada pengeras juga agaknya ya.
Pak Kaduk pernahlah juga mendengar sembang sembang Ustaz Hanafi dulu, apa yang dikatakan muntah ilmu ini, lebih kurang beginilah kot " Kalau tak mahukan lagi Ilmu ini buang lah cari lah ilmu yang lain". Mungkin inilah agaknya yang diputar belitkan oleh Bani Hanafi pada sekelian ahli yang masih meliuk lentok dibuai sepoi sepoi angin nyaman, tapi tak ramailah sebab ramai yang dah jatuh ke lubuk kesedaran. Alhamdullilah, pada yang masih terpacak macam tiang talipon tu tak apa satu masa nanti sedarlah dia.

Pada fahaman Pak Kaduk ialah pada anak murid yang tidak yakin atau ragu ragu dengan amalam amalan yang terdapat di dalam Ilmu Cekak jangan lah lagi di amalkan segala yang di beri atau di ajar buangkan sahaja atau jangan di amalkan lagi atau bahasa halus perguruan adalah 'muntah buang',Tetapi didalam situasi sekarang ini kita bukan kata ilmu ini tidak bagus atau tidak betul dan tidak pula menolak ilmu ini, Ilmu yang terdapat didalam Silat Cekak ini adalah yang terbaik mengikut kata pengamal pengamalnya, satu ilmu yang mendidik pengamalnya untuk menjadi seorang mukmin, yang tidak menjadikan pengamalnya bersifat sombong, ganas mahu pun meninggi diri yang kita tolak adalah guru yang dah hilang sifat sifat gurunya, hilang sifat sidiqnya, mula meninggi diri, merasa diri hebat melebihi kehebatan dari Ayahdanya sendiri sahingga tergamak mengatakan 'jangan berguru dengan orang yang dah mati' seolah mengatakan segala ajaran Almarhum Ustaz Hanafi tidak perlu di amalkan lagi sebab 'ini zaman saya bukan zaman ustaz' seolah mahu mengenepikan segala ajaran yang pernah disampaikan oleh Ustaz Hanafi dulu, bertapa bengongnya Bani Hanafi ini mungkin dah terkatup qalbi iman agaknya , kalau diperhalusi guru punya guru punya guru hujungnya akan jatuh kepada guru teragong Baginda Rasul Akhir zaman Nabi Muhammad S.A.W, Telah sedia maklum Rasul Junjungan telah lama wafat jadi tak boleh lah kita amalkan apa yang disarankan oleh Rasul junjungan itu, sebab Bani Hanafi kata 'jangan berguru dengan orang yang dah mati' itu sebab agaknya banyak ajaran ajaran baru yang diperkenalkan oleh Mad Radhi nih, ada juga yang mengong dok ikut tanpa usul periksa dan rujukan.

Kalau nak di muntahkan, ilmu siapa yang harus dimuntahkan? Ustaz Hanafi ? tiada ilmu karut marutnya, Ishak Hitam ilmu 'mandi sintok' dan 'bersalin roh'nya boleh lah kot, Mad Radhi? ilmu 'Menjilat' dan 'membuang saka' kalau ilmu ini Mad Radhi kena muntahkan dulu kerana boleh memudaratkan 'kesihatan' kaum Sri Kandi ( yang heran hanya kaum Sri Kandi yang 'jernih' sahaja yang ada penyakit saka ni yang kurang jernih dan lelaki tak pulak kenanya), kalau Ilmu Cekak? kebanyakkan ahli ahli yang menolak Mad Radhi sebagai guru telah sebati didalam jiwa mereka dan tertanam fahaman jitu dan telah menjadi darah dan daging mereka dengan perjuangan dan hala tuju Silat Cekak ini, itu sebab mereka ini dengan mudah memahami pergolakan yang berlaku ketika ini dan menolak Mad Radhi si Bani Hanafi sebagai guru.

Tidak pernah mereka orang lama yang faham dan setia dengan perjuangan ini mendabik dada mengatakan 'akulah yang lebih terkanan dan paling rapat dengan ustaz' kecuali Pak Wan (zaman Ustaz Hanafi) dan Maidin (zaman Pak Ak),keduanya mempunyai agenda tersendiri, tetapi kini ramai juak juak Bani Hanafi ini mengatakan 'saya kenal Mad Radhi' sahinggakan kesalahan yang Mad Radhi lakukan dilihat sebagai biasa sahaja tidak menyalahi hukum adat mahu pun hukum akal, Memicit dan meramas perkara biasa bersentuhan dengan bukan mohrim juga biasa, memberi amalan karut dianggap ilmu hebat yang tiada diberikan pada orang orang lama oleh Ustaz Hanafi dan ilmu kedukunnan Mad Radhi adalah satu cabang ilmu yang tiada pada guru guru yang lalu.

Jika Pak Ak terdapat ramai guru gurunya yang kita ketahui secara lisan saperti En. Bakar dan En. Shafie Din, En Hassan Jawa (kuntau jawa) dan en Man Balak yang mengajar Tomoi Siam.Ilmu kebatinan dengan Ustaz Azizan, mengaji Pondok (tafsir) dengan Tn Guru Hj Ahmad Tn Hj Hussein. ini Pak Ak bagi tahu kalau bohong dia bohong lah Pak Kaduk. terlalu banyak guru tak terbawak agaknya yerr. tu yang lencong tu. Ini Mad Radhi si Bani Hanafi nih siapa pulak guru guru nya? Siapa guru perubatannya, siapa guru 'Hikam'nya? siapa guru perbomohhannya? Pak Kaduk tak lah "kenal Mad Radhi' saperti yang didakwa oleh juak juak nya tetapi Pak kaduk 'Tahu' lah siapa Mad Radhi tu.

Bertapa durhakanya Bani Hanafi ini,
Pertama kepada bekas Gurunya Hanafi Hj Ahmad,
Kedua Ayah nya sendiri Hanafi Hj Ahmad,
Kalau guru dah banyak bohong mana boleh berguru lagi, esok lusa anak murid jadi apa kalau bergurukan dengan si pembohong?

Catat Ulasan