HARI-HARI TERAKHIR SEORANG PENGKIANAT

2007/01/02

Hari ini merupakan hari kedua tahun baru bagi tahun masihi 2007. Dengan melangkah ke tahun baru ini, bermakna jugalah meningkat usia Pak Kaduk setahun lagi. Begitu juga dengan sahabat handai rakan taulan Silat Cekak Hanafi sekelian. Dan apabila usia meningkat setahun, maka jangka hayat kita telah berkurangan setahun lagi. Makin meningkat usia kita, semakin pendeklah sisa-sisa hidup kita di dunia ini. Samada kita suka atau tidak, setiap detik masa yang berlalu, maka semakin hampirlah kita dengan titik noktah riwayat hidup kita. Selaras dengan peningkatan usia kita, maka akan meningkat jugalah pengalaman hidup kita yang menjadi semakin matang. Namun begitu, satu persoalan asas yang perlu kita tanya pada diri sendiri, adakah amalan ibadat kita selaras dengan usia kita? Adakah kualiti amalan ibadat kita selari dengan pengalaman hidup kita yang semakin matang? Sudahkah juga kita persiapkan bekalan untuk kita bawa bersama di akhir hayat kita? Sudahkan juga kita sediakan wasiat yang sebaiknya untuk keluarga dan keturunan kita? Sudahkah kita bersedia untuk ‘pergi’ pada bila-bila masa? Pada pandangan Pak kaduk, akan ramai yang menjawab ‘belum bersedia’! Kami belum buat apa-apa persiapan lagi. Kami masih mentah hidup didunia yang fana ini. Kami belum puas melakukan kejahatan sebelum kami bertaubat. Belum sampai masanya untuk kami beramal ibadat. Ataupun jawapannya, kami tidak perlu semua itu kerana ketua kami atau guru kami boleh menjamin kami masuk Syurga! Benarkah begitu? Kalau begitu jawapannya, OK lah, Pak Kaduk tak ada apa-apa nak komen. Cuma, andainya slogan ‘guru kita boleh jamin masuk Syurga’ ini hanyalah slogan politik untuk meraih kelebihan ‘undi’. Apa akan jadi? Bolehkah kita berpatah balik? Walhal hakikatnya itu semua adalah satu pembohongan yang boleh mensyirikkan kita kalau kita percaya dengan kata-kata tersebut. Mengikut tafsiran Ustaz Hanafi, ini boleh tergolongan dalam kategori syirik yang tak nampak (tak sedar). Sebenarnya tiada sesiapapun di dunia hari ini yang boleh gerenti diri sendiri boleh lulus ‘pemeriksaan’ Allah swt, inikan pula nak bagi ‘kelulusan’ kepada orang lain. Jangan dok perasan lah!

Berbicara tentang amalan ibadat kita, bolehkah kita mengatakan amalan kita selari dengan riwayat hidup kita. Adakah dengan meningkat usia kita, maka amalan ibadat kita juga meningkat? Kalau betul begitu, maka bersyukurlah kita, tetapi bagaimana kalau kita sendiri tidak ada rekod yang mengatakan kita ini ahli ibadat? Apakah amalan kita selama ini sudah cukup untuk menjamin kita mendapat tempat yang baik di sisi Allah swt? Ataukah kita berperasaan bahawa kita tidak perlu melakukan ibadat tersebut kerana kita ada guru yang hebat bertaraf wali Qutub atau setaraf kedudukan Rasullullah saw yang boleh menjamin kita masuk Syurga seperti mana kenyataan yang Pak Kaduk sebutkan di atas sebelum ini? Ingin disebutkan di sini sekali lagi bahawa sebenarnya tidak ada sesiapapun yang boleh menjamin kita masuk syurga. Hatta rasul dan nabi sebelum Rasullulah saw sekalipun. Mereka tidak diberikan kelebihan untuk menjamin kaum mereka untuk masuk Syurga kecualilah Nabi Muhammad saw. Berdasarkan sejarah yang diriwayatkan, sebelum Rasullulah s.a.w wafat, beliau telah menyebut bahawa 10 orang sahabat dan pengikut beliau yang beliau jamin akan masuk Syurga tanpa dihisab. Antaranya adalah empat khulafa Al-Rasyidin iaitu Syaidina Abu Bakar As-siddiq, Syaidina Umar al-Khatab, Syaidina Uthman Affan dan juga Syaidina Ali bin Abi Talib. Mereka-mereka ini adalah para sahabat yang berjuang dan berkorban bersama-sama Rasullulah saw dan dengan pertolongan mereka jugalah maka berkembangnya agama Islam. Kita semua tahu bahawa di antara keempat-empat khalifah al-Rasyidin tersebut, hanya Syaidina Abu Bakar As-siddiq sahaja yang tidak mati dibunuh, yang lainnya mati dibunuh oleh musuh-musuh Islam.

Terlanjur bercakap tentang empat orang khalifah Islam ini, ingin Pak Kaduk bincangkan sedikit tentang peristiwa yang berlaku semasa zaman pemerintahan Syaidina Ali Abi Talib sebagai Khalifah Islam yang keempat. Telah berlaku dua peperangan penting iaitu Perang Jamal dan Perang Siffin di zaman pemerintahan beliau. Apakah peristiwa di sebalik kedua-kedua peperangan tersebut? Apakah Pengajarannya? Dan apa hubungan cerita tersebut dengan kedudukan kita sekarang ini? Mari kita lihat secara ringkasnya dan kita fahami sendiri apakah pengajarannya.

Perang Jamal

Perang Jamal atau Perang Unta berlaku pada 11 Jamadilakhir 36H atau Disember 657M yang mengambil masa tidak sampai sehari. Peperangan ini berlaku antara tentera pimpinan Syaidina Ali bin Abi Talib (sepupu dan menantu Nabi Muhammad saw; beliau mengawini anak perempuan Rasullulah bernama Fatimah) dengan pengikut Aishah (isteri Nabi Muhammad saw), Zubair dan Talhah. Peperangan tersebut telah mengakibatkan Zubair dan Talhah terkorban.

Peperangan tersebut tercetus apabila Syaidina Ali menggantikan semua pegawai kerajaan yang merupakan keluarga Uthman bin Affan dari Bani Umaiyyah kepada mereka-mereka yang cekap dan adil. Syaidina Ali yang terkenal dengan keadilannya dan juga melupuskan undang-undang yang diskriminatif dan memutuskan untuk membatalkan segala konsesi yang sebelumnya diberikan kepada orang-orang Muhajirin dan menyamaratakan hak umat atas kekayaan Baitul Mal. Perkara ini menimbulkan kemarahan Bani Umaiyyah. Kemarahan mereka adalah hasil tindakan Syaidina Ali itu dan ditambah pula apabila mereka menggunakan isu kemangkatan Khalifah Uthman yang dibunuh sebagai alasan untuk menentang pemerintahan Syaidina Ali. Mereka mengatakan Syaidina Ali tidak melaksanakan keadilan bagi mencari pembunuh Syaidina Uthman Affan. Oleh itu mereka berikrar untuk mengambil tindakan sendiri bagi mencari pembunuh tersebut dan memerangi Syaidina Ali. Ketidakpuasan juga kian meningkat sampai akhirnya mendorong sekelompok orang untuk menyusun kekuatan untuk melawan Syadina Ali. Aisyah(isteri Rasulluah saw), Thalhah & Zubair berjaya mengumpulkan pasukan yang cukup besar di Basrah untuk bertempur melawan tentera Syaidina Ali bin Abi Thalib. Sebenarnya sebelum pertempuran tersebut berlaku, Syaidina Ali telahpun berbincang dengan Aishah tentang kematian Syaidina Uthman yang mati di bunuh. Sebenarnya juga Syaidina Ali telah berjanji kepada Aishah untuk bertindak dan mencari pembunuh Syaidina Uthman, tetapi disebabkan khabar angin yang tidak benar serta fitnah yang disebarkan oleh pihak-pihak yang mengambil kesempatan, maka perselisihan tidak dapat dielakkan, maka berlakulah pertempuran yang sepatutnya boleh dielakkan itu.



Kedua pasukan saling bertempur dengan ribuan nyawa sesama saudara Islam melayang dengan sia-sia, hanya kerana ketidakpuasan hati sebahagian orang terhadap keadilan yang ditegakkan oleh Syaidina Ali serta fitnah yang telah disebarkan. Setelah pertempuran berlaku, pasukan Syaidina Ali telah berjaya mengalahkan pasukan yang diketuai Aisyah, yang ketika itu menunggang unta. Perang Jamal atau Perang Unta berakhir setelah unta yang dinaiki oleh Aisyah tertusuk tombak dan jatuh terkapar. Sebagai khalifah yang bijak, Ali memaafkan mereka yang sebelum ini menghunus pedang untuk memeranginya. Aisyah juga dikirim kembali ke Madinah tanpa diapa-apakan dengan dikawal oleh sepasukan wanita bersenjata lengkap.

Perang Siffin

Perang Siffin pula merupakan peperangan yang berlaku diseabkan oleh pemberontakan yang diketuai oleh Muawiyah bin Abu Sufyan ke atas Syaidina Ali bin Abi Talib. Setelah Perang Jamal berakhir, Syaidina Ali bin Abi Talib telah menghantar utusan kepada Muawiyah meminta beliau berbai`ah kepada dirinya. Muawiyah menolak, sebaliknya mengulangi tuntutannya agar Syaidina Ali mengambil tindakan ke atas para pembunuh khalifah yang ke tiga iaitu Syaidina Uthman Affan. Jika tidak, Muawiyah sendiri yang akan mengambil tindakan. Mendengar jawapan yang sedemikian, Syaidina Ali menyiapkan pasukannya dan mula bergerak ke arah Syam.

Senario ini menyebabkan Muawiyah yang berpusat di Damsyik, Syria juga mempersiapkan pasukannya dan mula bergerak ke arah Kuffah. Akhirnya kedua-dua pasukan ini bertemu di satu tempat yang bernama Siffin dan bermulalah peperangan yang dikenali dengan Perang Siffin. Satu peristiwa menarik mengenai peperangan ini adalah disaat tentera Syaidina Ali bin Abi Talib hampir mencapai kemenangan, PIHAK LAWAN TELAH MENGANGKAT AL-QURAN, dan Syaidina Ali MENGHENTIKAN peperangan tersebut dan memulakan PROSES PERUNDINGAN. Proses rundingan berlangsung di mana pihak Syaidina Ali diwakili oleh Abu Musa As-Sya'ari dan pihak Muawiyah pula diwakili oleh Amru ibn Al As dan seperti kita ketahui, wakil Muawiyah telah memperdayakan wakil Syaidina Ali di dalam rundingan tersebut. Harus diingat walaupun sebelumnya Syaidina Ali menghentikan pertempuran disebabkan mereka mengangkat Al-Quran bagi mengelakkan mereka daripada mengalami kekalahan, tetapi itu semua hanyalah tipu daya dan helah mereka sahaja. (harap-harap tidaklah pula juak Mad Radhi mengambil kesempatan dari cerita ini seperti mana yang telah dilakukan oleh Jalil Hashim sewaktu perpecahan antara CH dan CM pada tahun 1993!)

Pengajaran dari dua peristiwa perang tersebut

Perang Jamal ini berlaku antara dua individu yang ada hubungan dengan Rasullah saw. Iaitu di antara sepupu dan juga menantu Rasullah saw dengan isteri Rasullah saw sendiri. Ini bermakna Syaidina Ali bertempur dengan isteri Rasullulah saw yang juga ibu mertua beliau. Sepatutnya orang-orang yang ada hubungan dengan orang yang dikasihi Allah swt tidak berlaku perkara-perkara yang membawa perpecahan kepada umat Islam pada zaman itu? Harus diingat kedua-dua pihak adalah berugama Islam dan mempunyai hubungan rapat dengan Rasulluah saw dan kedua-dua mereka adalah juga ahli Syurga. Kenapa ini berlaku? Ianya berlaku kerana angkara orang-orang yang menabur fitnah dan melagakan kedua-dua pihak dari satu ugama dan dan ada hubungan keluarga ini dengan menyebarkan cerita-cerita yang tidak benar pada zaman tersebut.

Sejarah peperangan Jamal ini elok dijadikan renungan untuk kita bersama. Peperangan yang berlaku sesama Islam, juga berlaku di kalangan orang-orang yang terpilih dan terlibat dalam perjuangan Rasullulah saw. Selepas Rasullulah tiada, kaum keluarga beliau serta para sahabat berperang sesama mereka. Apakah kesudahannya cerita ini? Cerita ini samalah dengan apa yang berlaku sekarang dalam Silat Cekak Hanafi. Selepas Ustaz Hanafi pergi, kaum keluarga beliau hidup dalam keadaan kucar-kacir, tidak menghargai perjuangan yang telah dirintis oleh Ustaz Hanafi sendiri dan sanggup ‘berperang’ dengan anak murid kesayangan Ustaz Hanafi sendiri yang sebelum ini adalah sebahagian dari ‘keluarga Ustaz Hanafi’.

Melalui sejarah Perang Siffin pula, sejarah menceritakan kepada kita bahawa helah orang-orang menggunakan Al-Quran untuk melepaskan diri telah ada dan dicatat sejak lama dahulu. Biasa dengar cerita sebegini zaman sekarang? Rasa-rasanya macam biasa dengar!!! Begitulah ceritanya apabila Mad Radhi menggunakan Al-Quran untuk melepaskan diri dengan bersumpah kononnya beliau tidak melakukan perbuatan cabul. Jadi apakah yang kita nak hairankan apabila Mad Radhi yang beliau telah didapati bersalah melakukan pencabulan, masih sanggup dan berani bersumpah menggunakan Al-Quran sebagai helah untuk melepas diri. Ingatlah pesanan Rasullullah saw umat di akhir zaman, sanggup bersumpah untuk berbohong, dan yang paling hina adalah menggunakan Al-Quran untuk menipu! Apa nak jadi ni? Sebenarnya itulah tanda-tanda jelas manusia di akhir zaman. Yang sanggup melakukan apa sahaja untuk kepentingan peribadi!

Harimau yang sudah tiada taring

Beralih pula kita kepada cerita Presiden Iraq, Saddam Hussein yang satu ketika dulu adalah manusia yang paling berkuasa di bumi Iraq. Mendengar nama beliau sahaja ramai yang demam tak dikebah kerana takut dengan harimau perkasa itu. Namun Saddam Hussein telahpun ditamatkan riwayat beliau. Akhirnya dari seorang yang berpengaruh dan maha berkuasa, beliau mati juga ditali gantung. Harus diingat, beliau mempunyai puluhan ribu pengikut dan para ‘peminat’ setia yang sentiasa berkorban jiwa dan raga bagi menebus kekecewaan mereka. Namun begitu, tahukah kita bahawa yang menyebabkan Saddam Hussein ditangkap oleh tentera Amerika adalah hasil maklumat yang diberikan oleh orang kepercayaan Saddam sendiri. Yang menyebabkan negara Iraq dapat dijajah dengan mudah oleh tentera Amerika tanpa melalui peperangan yang sebenar adalah kerana pegawai-pegawai kanan tentera dan orang-orang kepercayan beliau sendiri yang berpaling tadah dan akhirnya beliau mati di tali gantung tentera Amerika akibat mainan politik yang amat kotor orang-orang di sekeliling beliau. Saddam Hussein jatuh kerana perbuatan orang-orang yang rapat dengan beliau!

Persoalannya, kenapa mereka membocorkan rahsia dan membiarkan pemimpin mereka ditangkap dan dihukum mati? Jawapannya amat mudah iaitu selama ini mereka telah lama hidup dalam keadaan yang tertekan oleh kerana kekuasaan dan perbuatan Saddam Hussein sendiri. Selama ini mereka hanya menurut perintah dan akur kepada semua arahan dan suruhan ketua mereka. Selama ini mereka dilayan seperti hamba bagi memenuhi keperluan ketua mereka. Selama ini juga mereka tidak terdaya melawan kerana ketua mereka terlalu berkuasa. Melawan bererti binasa. Tetapi apabila musuh sudah di depan mata, ini membuatkan mereka membuka mata. Adalah sia-sia melindungi ketua mereka kerana mereka juga sudah tidak tertahan diseksa. Selama inipun ketua mereka bukannya menjaga hal ehwal mereka, lagi menghabis harta mereka sahaja. Mereka sedar tiada apa faedah yang mereka dapat kecuali kesusahan sahaja. Jadi apabila musuh menyerang, inilah peluang yang ditunggu dan mereka telah berpaling tadah. Para pengikut setia telah membuka rahsia, para pegawai tentera juga sudah bijak tidak mahu mati sia-sia. Lalu dibiarkan sahaja negara dijajah dan dengan itu berakhirlah satu legenda seorang yang pernah di gelar Harimau Padang Pasir! Harimau Padang Pasir ini sudah tidak bertaring lagi!

Bagaimana pula halnya dengan Mad Radhi Hj Hanafi si Harimau Belantara? Taring beliau juga pada satu ketika dahulu amat besar dan tajam. Semua orang amat gerun dengan beliau. Taring beliau boleh mencengkam dan boleh mencederakan sesiapa yang melawan. Mad Radhi merupakan seorang manusia yang pernah memegang tampuk kekuasaan dan amat berkuasa dalam jajahan takluk Silat Cekak Ustaz Hanafi. Beliau merupakan seorang manusia yang mempunyai kuasa mutlak tanpa ada sesiapa yang boleh mempersoalkan beliau. Namun itu hanyalah satu kenangan satu masa dahulu. Taring beliau sekarang ini sudah tidak berfungsi lagi. Mana pergi kuasa beliau? Mana pergi gerun beliau? Semuanya telah hilang dalam sekelip mata serentak dengan hilangnya kuasa yang selama ini amat gah.

Dalam keadaan sekarang, bukan orang-orang suruhan dan pengikut setia yang bergantung kepada Mad Radhi. Sebenarnya Mad Radhi yang bergantung kepada pengikut-pengikut setianya. Mad Radhi tidak lagi ada taring untuk mengherdik pengikut sesuka hati. Dia sudah tiada kuasa untuk bercakap besar. Egonya juga sudah menurun ke tahap yang amat rendah. Dia sekarang tidak boleh menengking anak murid sesuka hati, kerana kalau dia berbuat demikian , pengikut akan lari. Kalau pengikut lari, apa yang ada pada Mad Radhi? Yelekk poicit…..Hanya yang tinggal adalah Mad Radhi dan Bani Hanafinya! Dan kepada para pengikut setianya, inilah masanya untuk menjual mahal. Kalau dulu Mad Radhi terlalu ego dan tidak kisah kepada orang ramai kerana dia tahu orang akan datang kepada beliau samada suka ataupun tidak, tetapi sekarang tidak lagi. Pengikut setia ini telah lama tertekan dan inilah peluang untuk mereka menghilangkan diri. Inilah masa yang telah lama ditunggu. Mereka sudah tidak tahan lagi untuk berjuangan bersama Mad Radhi. Apa yang mereka dapat dari Mad Radhi? Duit habis, masa terbuang, ilmu tidak seberapa. Lama sudah mereka menderita, jadi kalau sekarang mereka menghilang diri apa yang Mad Radhi boleh buat? Sekarang ini Mad Radhi hanya mengharap simpati. Mengharap ehsan dari anak-anak murid yang setia sahaja, itupun bagi yang masih ada sisa-sisa ketaatan. Yang lain sudah tidak kisah. Mereka pun ada masalah sendiri. Andainya mereka taat dan setiapun, mereka takkan sanggup masuk penjara bersama-sama Mad Radhi. Mereka juga ada anak dan isteri, ada keluarga dan kerjaya. Mereka sedar, kalau keluarga dan anak-anak mereka tidak makan, bukan Mad Radhi yang akan memberi! Jadi mereka perlu berhati-hati sekarang. Mereka tidak akan terikut-ikut sehingga tergadai segala-galanya. Hilang guru boleh dicari ganti, kalau hilang anak-anak dan keluarga siapa yang boleh mengantikannya? Kalau setakat sebulan dua, bolehlah mereka bersusah payah mempertahankan Mad Radhi, tetapi kalau sampai bertahun apa ceritanya ni….

Sebenarnya yang sebok memperjuangkan Mad Radhi sekarang adalah dari kalangan Bani Hanafi sahaja, yang lain itu adalah dua tiga, tetapi hanya meramaikan majlis dan supaya ‘jangan nampak sangat’ tidak suka , nanti di cop pula sebagai menderhaka!. Sekarang Mad Radhi dan Bani Hanafi berjuang hanya kerana wang ringgit semata-mata. Mereka takut kemewahan dan kesenangan hilang begitu sahaja. Maka mereka akan gunakan segala saki-baki sokongan yang ada untuk bermati-matian mengekalkan Mad Radhi. Sebenarnya mereka lupa, di kalangan yang ada di sekeliling mereka sejak dari dahulu lagi sudah mula berkata-kata tentang perangai Bani Hanafi ini. Cuma tidak kuasa untuk bercerita secara terbuka kerana takut nanti dicela.

Hari-hari terakhir seorang pengkianat bangsa…..

Hari-hari terakhir Mad Radhi akan dipenuhi tragedi. Beliau telah hilang semua ‘seri’. Beliau hilang keistimewaan yang selama ini amat beliau megahkan. Beliau kehilangan maruah dan harga diri, beliau kehilangan pangkat dan paksi, beliau kehilangan pendapatan dan kemewahan, beliau kehilangan penyokong dan pendokong, beliau kehilangan para Pak Sanggup, beliau kehilangan anak murid yang selalu menghulur wang, beliau kehilangan anak murid yang selalu menaja percutian beliau, beliau kehilangan kebebasan diri apabila dijatuhi hukuman dan akan merengkok di dalam penjara, BELIAU SEBENARNYA TELAH HILANG SEGALA-GALANYA! Maka dengan itu berakhirlah juga satu lagi legenda seorang manusia yang pernah digelar Harimau Belantara! Apa yang terjadi kepada Saddam Hussein Harimau Padang Pasir, juga akan dituruti oleh Mad Radhi. Berbeza dengan Saddam Hussein yang mati atas perjuangan negara penuh bermaruah, tetapi Mad Radhi terhapus dengan segala kehinaan dengan label sebagai PENGKIANAT BANGSA. Ianya akan menjadi lipatan sejarah dalam satu lagi hikayat yang penuh duka, iaitu hikayat sedih Bani Hanafi. Sebelum Mad Radhi ‘digantung mati’, apakah Mad Radhi mahu juga menuruti langkah yang diambil oleh Saddam Hussein menggenggam senaskah Al-Quran semasa tergantung di tali? Yang pasti, berbeza dengan Saddam Hussein yang menggenggam Al-Quran sebagai tanda menjunjung dan memuliakan Al-Quran, tetapi Mad Radhi akan terus berhelah menggunakan Al-Quran untuk kepentingan peribadi dan mengelak ‘mati’! Begitulah agaknya hari-hari terakhir seorang pengkianat yang keji. Apakah esok masih ada mentari untuk Mad Radhi? Entahlah, Pak Kaduk pun kurang pasti, tetapi elok rasanya ditanya kepada Yang Arif lagi Bestari!

Sekian, wassalam.

Salam Tahun Baru 2007

Pak Kaduk – Selamat beristirehat wahai Mad Radhi, ambillah kesempatan yang sedikit ini untuk bermuhasabah diri. Ingatlah sebanyak manapun amal kita (itupun kalau kita beramal), jika tidak diperkenankan oleh Allah swt untuk mu mencium syurgaNya, maka kita tidak akan merasainya. Oleh itu sentiasalah beristifar dan minta ampun kepadaNya, sesungguhnya Allah maha pengasih dan penyanyang serta maha mengampuni.

Catat Ulasan