NUR HANAFI…….Ustaz Hanafi Dalam Kenangan – 5

2007/02/02

Permulaan Perkembangan Silat Cekak dan cabaran yang di hadapi

i- Pertemuan dengan Encik Yahaya Said

Pertemuan kedua Ustaz Hanafi dengan Yahaya Said berlaku selepas Ustaz Hanafi berniaga apam balik di Yala, Siam. Ustaz Hanafi mengetahui bahawa Yahaya Said ada memiliki ilmu silat yang bermutu tinggi, tetapi tidak tahu apakah nama silat itu. Pertemuan yang berlaku pada bulan Disember 1965 telah mencetuskan satu aspirasi baru dalam perkembangan silat ini apabila Yahaya Said bersetuju untuk menurunkan ilmu silat ini kepada Ustaz Hanafi. Yahaya Said bagaimanapun mahukan bayaran yang agak tinggi bagi beliau mengajar Ustaz Hanafi. Oleh kerana kehidupan beliau yang susah, maka adalah amat sukar memenuhi permintaan oleh Yahaya Said yang meminta bayaran yang tinggi. Oleh itu jalan terbaik yang dibuat oleh Ustaz Hanafi ialah mengumpulkan seberapa ramai orang yang mahu belajar silat itu. Setelah berusaha bersungguh-sungguh, Ustaz Hanafi berjaya mengumpulkan seramai 20 orang untuk belajar silat tersebut. Penuntut-penuntut tersebut termasuk Ustaz Hanafi telah diijazahkan pada 28 Disember 1965 bersamaan 5 Ramadhan 1385H disebuah rumah yang amat bersejarah iaitu rumah Shafie bin Darus (juga sebagai penuntut baru) di alamat Batu 4 ¾ , Jalan Gunung, Alor Setar, Kedah.

ii- Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah (PSSBSK)

Walaupun seramai 20 orang penuntut baru telah diijazahkan untuk belajar silat, namun kegiatan persilatan ini tidak boleh dijalankan tanpa pendaftaran yang sah. Dengan bantuan sahabat beliau yang bernama Abdul Rahman Mahadi yang merupakan ahli jawatankuasa Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah (PSSBSK), telah berjaya mendapat persetujuan dari jawatankuasa PSSBSK (Ketua Satu pada waktu itu adalah Shahnon Ahmad, Prof. Datuk) untuk melantik Ustaz Hanafi menjadi Ketua Seksi Seni Silat. Kebenaran untuk menjalankan kelas latihan silat juga telah diluluskan.

Selepas dilantik menjadi Ketua Seksi Seni Silat PSSBSK, Ustaz Hanafi melalui surat beliau kepada Encik Yahaya Said bertarikh 1hb. Januari 1966 TELAH MELANTIK Encik Yahaya Said menjadi guru silat untuk mengajar ahli-ahli yang berminat untuk berlajar silat.

Elok juga kita lihat apakah kandungan surat yang ditulis oleh Ustaz Hanafi kepada Encik Yahaya Said (diambil sepenuhnya dari kandungan tersebut):

Rujukan : Bil ( 2 ) dlm PSSBSK /Seksi Silat 1

Tarikh : 1 hb. January , 1966

Kapada:
Inche Yahaya Bin Said,
Kuala Kurau, PERAK

Inche,
Perkara : SURAT LANTIKAN

Menurut kuasa yang di-berikan kapada saya oleh Jawatan Kuasa Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah, maka ini-lah saya Hanafi bin Ahmad, Ketua Seksi Seni Silat PSSB Sri Kedah, dengan rasa hormat dan perhargaan yang tinggi melantek Inche menjadi Guru Silat Bagi Perkumpulan ini.

2. Bagi melaksanakan tujuan di-atas maka Seksi Seni Silat PS.S.B.Sri Kedah akan menubuhkan pasokan2 yang akan mengikuti kursus silat dari semasa ka-semasa dan Inche di-persilakan mengajar menurut peraturan2 dan sharat2 yang akan di-tentukan dengan perundingan di-antara Inche dengan Perkumpulan ini.

Dalam usaha mengangkat batang yang terendam dan memperkembang seni asli bangsa kita maka saya harap urusan kita ini akan mendapat pertunjok dan perlindungan dari Allah Subhanahu Wata’ala dan semoga keikhlasan dan kejujoran akan menjadi pegangan kita selama2-nya.

Sekian-lah sahaja.

Adalah saya yang berkhidmat,

TT
(Hanafi Haji Ahmad)
KETUA
Seksi Seni Silat P.S.S.B.Sri Kedah


Salinan Kepada:
Setiausaha Kehormat,
Perkumpulan Seni Sari Budaya,
SRI KEDAH

(Nota: Apa yang Pak Kaduk nak maklumkan di sini ialah Encik Yahaya Said dilantik menjadi Guru Silat oleh Ustaz Hanafi sebelum beliau boleh mengajar silat. Suka Pak Kaduk sebutkan juga, secara prinsipnya, bukanlah Allah ta’ala lantik beliau menjadi guru tetapi oleh Ustaz Hanafi. Setelah Ustaz Hanafi melantik beliau melalui surat perlantikan rasmi, maka barulah beliau boleh menjadi guru dan mengajar silat kepada ahli-ahli PSSBSK! Ini amat berlawanan dengan kata-kata yang kita pernah dengar sebelum ini kononnya Guru Silat Cekak ini hanya Allah Ta’ala yang lantik! Betulke? Harus diingat, kalau PSSBSK tidak memberi kebenaran dan tidak melantik Encik Yahaya Said, maka beliau tidak boleh menjadi guru dan mengajar silat kepada ahli-ahli.

Kalau kita lihat suasana sekarang dalam PSSCUHM, suasananya adalah sama sahaja. Kalau pihak persatuan tidak membenarkan Guru Semasa menjadi guru dan menolak kepimpinan beliau, maka guru tersebut tidak boleh menjalankan tugas sebagai guru dalam persatuan sekarang. Perkara inilah yang tidak difahami atau sengaja tidak mahu difahami oleh mereka-mereka yang berkenaan. Mereka masih mengatakan bahawa perlantikan guru Silat Cekak adalah dilantik oleh Allah Ta’ala. Tiada sesiapapun baik MMK atau MMT yang menurut pandangan mereka yang boleh melantik guru. Jadi pada pandangan Pak Kaduk, perkara yang begitu mudahpun mahu mereka pesongkan, apa lagi perkara-perkara lain. Perkara ini amat melucukan dan merendahkan martabat dan taraf akal fikiran seorang manusia.)

Selepas beberapa ketika silat ini dihidupkan, barulah Encik Yahaya Said menamakan silat tersebut sebagai SILAT CEKAK . Kesemua penuntut awal tersebut telah berjaya menamatkan pelajaran silat antaranya adalah seperti Shafie Darus, Mohd Zain Shafie, Ramli Shafie, Ahmad Shafie, Fadhil Jaafar, Osman Ariffin, Din Ahmad, Abd. Rahman Mahadi , Ishak Haji Ahmad dan Shuib Hj Ahmad serta Ustaz Hanafi Hj Ahmad sendiri.

iii- Penentangan terhadap usaha Ustaz Hanafi

Selepas Silat Cekak berjaya dihidupkan dan kelas silat dijalankan di bawah PSSBSK, Silat Cekak mula mendapat perhatian. Namun begitu tidak semua orang yang menyukai tindakan Ustaz Hanafi mengembangkan Silat Cekak ini. Oleh itu, sepanjang beliau menjalankan kerja-kerja mengembangkan silat ini, terdapat ramai guru-guru silat yang tidak bersetuju dengan beliau dan telah melakukan berbagai cara untuk menghalang Ustaz Hanafi mengembangkan Silat Cekak. Terdapat beberapa tentangan yang berlaku antaranya tentangan oleh guru-guru silat, cubaan membunuh dengan menyapu racun berbisa pada kasut Ustaz Hanafi yang menyebabkan Ustaz Hanafi hampir menemui maut, tentangan dari gulungan-gulungan politik yang melihat Ustaz Hanafi sebagai seorang ahli parti pembangkang yang semakin berpengaruh.

a- Tentangan dari Encik Yahaya Said (guru silat Ustaz Hanafi sendiri)

Tentangan dan dugaan yang hebat sebenarnya datang dari guru silat beliau sendiri iaitu Encik Yahaya Said. Walaupun Encik Yahaya Said pada mulanya telah bersetuju menyerahkan silat ini kepada Ustaz Hanafi untuk meneruskan perkembangannya, namun apabila melihat Ustaz Hanafi mula mendapat tempat pengaruhnya semakin besar, maka Encik Yahaya Said telah tidak begitu senang dengan keadaan tersebut. Ini mungkin disebabkan Ustaz Hanafi lebih popular dari beliau yang merupakan guru kepada Ustaz Hanafi. Kemudian Encik Yahaya Said mengambil keputusan menarik diri dari PSSBSK dan menjalankan kegiatan silat secara bersendirian tanpa naungan PSSBSK.

Selepas itu, Encik Yahaya Said telah menubuhkan Silat Kalimah dan mengajar silat tanpa ada apa-apa hubungan dengan Ustaz Hanafi dan PSSBSK lagi. Namun apa yang dilakukan oleh Yahaya Said tidak beroleh kejayaan. Beliau akhirnya mengalah dan pulang ke kampung beliau di Batu Kurau , Taiping, Perak, pada tahun 1966.

(Nota: Ingin Pak Kaduk tanya adakah Ustaz Hanafi telah menderhaka kepada guru beliau kerana melawan menentang guru beliau sendiri? Memang benar Ustaz Hanafi teah menentang guru beliau sendiri. Tetapi adakah beliau menderhaka kepada guru beliau? Di sini jawapan kepada persoalan tersebut agak subjektif. Secara kasar, memang Ustaz Hanafi telah melawan guru beliau sendiri. Namun begitu, beliau melawan atas sebab Encik Yahaya Said telah memungkiri janji. Janji awal Encik Yahaya Said adalah untuk menyerahkan silat ini kepada Ustaz Hanafi dan meminta Ustaz Hanafi meneruskan usaha mengembangkan silat ini. Namun apabila melihat Ustaz Hanafi mula mendapat tempat, maka Encik Yahaya Said telah cuba untuk mendapatkan pengaruh dengan cara mengembangkan silat beliau secara bersendirian dengan harapan beliau dapat menandingi Ustaz Hanafi.

Pak Kaduk selalu mendengar kata-kata dan persoalan seperti berikut, ”Mana ada anak murid yang menentang guru yang beroleh kejayaan?”. Mereka lupa bahawa Ustaz Hanafi sendiri telah melawan guru beliau sendiri dan membuktikan bahawa beliau telah berjaya. Jadi, walaupun Encik Yahaya Said adalah guru beliau, namun oleh kerana Encik Yahaya Said telah memungkiri janji, maka Ustaz Hanafi telah melawan tentangan dan cabaran dari Encik Yahaya Said.

Perkara yang berlaku ini telah dirakam dalam lipatan sejarah silat ini. Jadi peristiwa yang berlaku dalam persatuan sekarang adakah pelik? Tidak pelik sebenarnya. Kita semua sekarang menentang guru silat yang telah melakukan kesalahan mencabul kehormatan wanita. Satu perbuatan yang hina lagi memalukan seluruh masyarakat silat di negara ini. Oleh itu adakah salah menentang guru yang sedemikian? Tidak salah. Guru yang rendah peribadinya dan telah hilang kelayakkan sebagai guru wajib ditentang dan diturunkan dari jawatan beliau. Itulah yang sedang kita lakukan sekarang. Insy-Allah, selagi kita memperjuangkan kebenaran, kita akan berjaya. Oleh itu jangan takut dengan ugutan kononnya menentang guru bermakna menderhaka kepada guru. Ustaz Hanafi telah memberikan contoh teladan kepada kita supaya berani menentang kejahilan dan kecurangan demi untuk menegakkan kebenaran walaupun terhadap guru sendiri!)

b- Tentangan dari anak murid

Pada tahun 1968, Ustaz Hanafi berjaya membuka satu lagi kelas silat di Sungai Petani, Kedah. Antara penuntut yang mempelajari silat tersebut adalah Azmi Long dan Redwan Long. Mereka berdua dengan beberapa rakan yang lain seperti Hashim Ismail, Ahmad Tarzan, darus Chin dan Yadin Hashim telah berjaya menamatkan pelajaran silat ini. Namun begitu, atas sebab disiplin dan Azmi Long dan Redwan Long telah dipecat dari menjadi ahli PSSBSK dan dari ahli Silat Cekak. Semua ahli jawatankuasa PSSBSK juga telah bersetuju dengan pemecatan tersebut.

Kedua-dua mereka telah tidak puas hati terhadap tindakan pemecatan tersebut. Mereka telah menyerang Ustaz Hanafi di stesen keretapi Butterworth pada hari Jumaat 15 Mei 1970. Ketika itu Ustaz Hanafi sedang duduk di dalam kereta. Ustaz Hanafi telah berjaya mengatasi serangan mereka dan sejak itulah kaedah menangkis serangan sewaktu sedang duduk telah diperkennalkan oleh Ustaz Hanafi dengan nama Buah Kusyen.

Peristiwa tersebut tidak berakhir di situ. Kedua-dua mereka telah membuat laporan polis dengan menuduh Ustaz Hanafi yang menyerang mereka. Oleh sebab itu, Ustaz Hanafi telah ditahan di lokap polis di Butterworth. Peristiwa ini berlarutan hingga ke mahkamah di mana Marina Yusof , (Datuk) sebagai hakim pada waktu itu telah mendapati Ustaz Hanafi tidak bersalah.

Azmi Long dan Redwan Long masih tidak berpuas hati terhadap peristiwa yang berlaku. Mereka kemudian telah pergi berjumpa Encik Yahaya Said di Batu Kurau , Perak dan bergabung dengan Encik Yahaya Said untuk mengembangkan semula Silat Kalimah. Mereka percaya dengan kekuatan Encik Yahaya Said yang sebelum ini sebagai guru Ustaz Hanafi akan dapat mengalahkan Ustaz Hanafi. Itulah harapan mereka. Namun sejarah telah memaklumkan kepada kita semua bahawa mereka tidak berjaya mengalahkan Ustaz Hanafi walaupun mereka mencuba berbagai cara. Silat Cekak yang diusahakan oleh Ustaz Hanafi terus berkembang.

Secara ringkas dan pengajaran yang boleh diambil dari perisiwa di atas ialah Allah swt sentiasa berada bersama-sama orang yang benar. Tidak kira samaada seseorang itu sebagai guru ataupun anak murid, jika mereka tidak menjalankan amanah dan tidak melakukan sesuatu berlandaskan kebenaran, maka Allah swt akan menghancurkan mereka. Oleh itu jangan kita gusar kepada suasana yang berlaku kepada persatuan sekarang ini, dengan izin Allah swt, semuanya akan dapat diselesaikan juga akhirnya, InsyaAllah.


Pak Kaduk – seterusnya penghijrahan ke Kuala Lumpur

Catat Ulasan