PEMAKAIAN GELARAN ‘TUAN GURU’

2007/02/27

Penggunaan gelaran ‘Tuan Guru’ ini telah diperkenalkan oleh persatuan untuk diguna pakai oleh Guru Utama pada tahun 2005 bersempena dengan Majlis Sambutan Hari Tenaga Pengajar yang diadakan di MATIC , Kuala Lumpur. Pak Kaduk adalah salah seorang tenaga pengajar yang hadir pada majlis tersebut bagi memenuhi jemputan dan meraikan majlis yang diadakan oleh persatuan untuk para tenaga pengajar.

Pada majlis tersebutlah kali pertama Pak Kaduk mendengar gelaran tersebut diguna pakai kepada Guru Utama. Rasa terkejut ada, tak selesa pun ada dan perasaan memberontak juga ada. Persoalan pertama yang terbit dari fikiran Pak Kaduk ialah kenapa gelaran tersebut digunakan? Yang pastinya, memang tak sesuai untuk satu pertubuhan silat dan yang paling penting ialah orang yang nak memakai gelaran tersebut iaitu Guru Utama pada waktu itu sebenarnya tidak layak untuk menggunakan gelaran tersebut.

Pada pandangan Pak Kaduk, untuk kontek masyarakat hari ini, gelaran tersebut lebih terarah kepada gelaran guru agama dan juga untuk orang-orang yang kita tahu mempunyai pengetahuan agama yang amat tinggi dan menjadi tempat rujukan masyarakat. Gelaran tersebut bukan sebarang gelaran kerana ianya membawa bersama beban dan amanah dalam bab yang bersangkut paut dengan agama. Gelaran tersebut juga adalah sebagai simbol kebesaran dan ketinggian pengetahuan dan ilmu seseorang itu. Namun terdapat ramai juga ulama-ulama dalam negara sekarang yang diketahui alim dam arif tentang bab-bab agama ini tidak menggunakan gelaran tersebut. Prof. Dato’ Dr Harun Din misalnya, walau diketahui mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam hal-hal berkaitan agama tidak pula menggunakan gelaran tersebut. Mungkin beliau sendiri merasakan tidak selesa atau tidak layak untuk menggunakan gelaran tersebut. Jadi di mana kesesuaian dan rasionalnya gelaran tersebut digunakan oleh persatuan untuk seorang guru silat? Pak Kaduk tidak nampak rasionalnya!

Pak Kaduk sebenarnya ada bertanya kepada beberapa tokoh penting pada waktu itu , salah seorang yang Pak Kaduk jumpa selepas majlis Sambutan Tenaga Pengajar 2005 di MATIC ialah sdra Ramli Rahman (SUA) bertanyakan kenapa gelaran ‘Tuan Guru’ digunakan oleh Guru Utama. Seperti biasa beliau tidak mahu mengulas panjang , tetapi yang disarankan oleh beliau ialah supaya menerima apa yang telah dilaksanakan. Namun selepas diasak dengan soalan-soalan yang berbisa, akhirnya beliau mengalah dan mengatakan beliau sendiri tidak tahu atas arahan siapa gelaran itu digunakan. Menurut beliau, beliau sendiri baru mengetahuinya pada malam sebelumnya apabila diadakan raptai majlis. Itupun apabila mendengar raptai pengacara majlis menggunakan gelaran tersebut dan beliau sendiri terkejut. Menurut beliau lagi, apabila membuat siasatan dan bertanya kepada sdra Azlan Shah (SU LPT) pada malam itu, sdra Azlan memaklumkan bahawa itu adalah atas kehendak Guru Utama sendiri. Mereka hanya melaksanakannya. Jadi sdra Ramli Rahman menasihatkan Pak Kaduk supaya ikut sahaja dan tak payahlah dibesar-besarkan perkara ini. Walaupun Pak Kaduk tidak berapa selesa, tetapi terpaksa akur dengan nasihat yang diberikan itu. (Maaflah sdra Ramli & Azlan, Pak Kaduk terpaksa ceritakan perkara ini…)

Ada beberapa persoalan timbul dari fikiran Pak Kaduk pada waktu itu. Kenapa kedua-dua orang tokoh ini tidak menasihatkan Guru Utama supaya tidak menggunakan gelaran tersebut? Kenapa diturutkan sahaja kerana kelak memberi implikasi yang tidak baik kepada pergerakan silat secara keseluruhannya. Pada waktu tersebut, Pak Kaduk membuat andaian bahawa kedua-dua tokoh itu juga amat taksub kepada Guru Utama. Hatta apa sahaja yang disuruh oleh Guru Utama akan mereka laksanakan tanpa banyak soal. Tetapi sekarang ini Pak Kaduk bertambah bingung bila mengetahui bahawa kedua-dua mereka ini tidak pula ‘sekapal’ dengan Guru Utama dalam menghadapi kemelut persatuan sekarang. Kenapa? Mungkin mereka ada jawapan dan sebab-musababnya. Pak Kaduk teringin sangat berjumpa mereka berdua untuk mendapat makluman terus dari mereka. Mungkin selama ini mereka banyak menyimpan rahsia tentang siapa sebenarnya Guru Utama yang kita puja selama ini. Inilah persoalan yang memerlukan jawapan untuk tatapan ahli semua. Adakah kita akan mendapat jawapan dari mereka? Pak Kaduk pun tak pasti , tetapi akan mencuba!

Kenapa Ustaz Hanafi tidak memakai gelaran Tuan Guru?

Al-Marhum Ustaz Hanafi Hj Ahmad sendiri sehingga akhir hayat beliau tidak terfikir untuk menggunakan gelaran tersebut. Pada beliau , itu hanya gelaran sahaja dan tidak membawa impak apa-apa. Yang penting adalah diri sendiri yang mengetahui keupayaan dan kemampuan diri. Jadi, pada Ustaz Hanafi, gelaran itu tidak penting dan beliau sendiri tidak terfikir untuk menggunakannya. Berbeza pula dengan anak beliau yang ‘gila glamour’ ini, amat menyukai gelaran tersebut untuk diguna pakai sebagai tanda kemuliaan dan kehebatan diri. Samaada beliau mampu ‘membawa’ amanah dan beban gelaran tersebut atau tidak, tidak pula dihiraukan. Yang penting beliau ‘glamour’ dan bertambah ramai pengikut yang kagum dan hormat. Itu yang lebih penting!

‘Badi’ gelaran

Pak Kaduk teringat satu ketika dulu apabila Ishak Itam juga kemaruk nak guna gelaran ‘Ustaz’. Maka pengikut-pengikut pun memberi gelaran Ustaz Ishak untuk menyamakan dengan Ustaz Hanafi. Konon hendak menunjukkan kepada penyokong yang beliau juga sama hebat dengan Ustaz Hanafi apabila menggunakan gelaran ‘Ustaz’ tersebut. Namun, kalau diselidiki secara terperinci, gelaran ‘Ustaz’ yang dipakai oleh Ustaz Hanafi adalah gelaran yang diberikan oleh orang ramai / masyarakat kepada beliau sebelum beliau menjadi guru silat lagi. Ini bermakna bahawa beliau telah diakui mempunyai pengetahuan agama yang tinggi dan dihormati oleh masyarakat setempat pada waktu itu. Tidak perlu tunggu sehingga menjadi guru silat baru dapat gelaran Ustaz.

Jadi kerana Ishak Itam kemaruk sangat nak gelaran tetapi tiada kemampuan untuk membawa beban dan amanah yang ada pada gelaran tersebut, selepas 2 tahun menggunakan gelaran itu, Ishak Itam tersungkur. Begitulah juga apa yang berlaku kepada Guru Utama yang menggunakan gelaran ‘Tuan Guru’. Oleh kerana kemaruk nak ‘glamour’ , maka diguna pakailah gelaran tersebut, tetapi tiada kemampuan untuk menanggung ‘badi’ gelaran tersebut dan seperti Ishak Itam juga, guru yang satu inipun tersungkur selepas 2 tahun menggunakan gelaran tersebut. Adakah ini satu kebetulan? Sama-samalah kita renungkan bersama……


Pak Kaduk – ada juga Pak Kaduk dengar guru tersebut kemaruk pula nak dapat pingat Dato’. Nasib baik tak dapat, kalau tidak, kemana pula Sultan yang bagi pingat tersebut nak sorok muka bila mengetahui Dato’ Tuan Guru ni mencabul!

Catat Ulasan