Lingkaran Korban

2009/11/27

Ada yang berkata mengapa nak masuk campor hal Cekak Malaysia pula Pak Kaduk?, bukan nak masuk hal pun cuma sekadar mengenang kembali apa yang telah berlaku hampir 16 tahun lalu.

Jika benar Pak Ak berundur pada tahun 1993 lalu, Pak Kaduk tak rasa semua apa yang berlaku hari ini akan berlaku, tetapi berlakunya perkara hari ini bertitik mula pada 1993 itulah.

Jika sebetulnya cabaran sebenar bagi penuntut Cekak adalah di ketika selepas pemergian Almarhum Ustaz Hanafi, semua anak murid Cekak kena terima hakikat yang hidup akan mati begitulah fitrahnya mahu pun kepada Almarhum Ustaz Hanafi.

Masih teriang lagi di telinga Pak Kaduk teringat Almarhum Ustaz Hanafi berkata
" saya nih sudah 60 tahun minta izin lah supaya dapat bertahan sikit lagi .. 63 ka ( 63 tahun), biar sama macam Nabi Muhamad.. takkan kita nak lebih dari dia"
Akhirnya Allah kurnia lanjutan usia Almarhum sahingga 13 Ogos 1986 dan mencecah usia 63 tahun sapertima yang diminta didalam doanya.
Itulah Ustaz Hanafi, tetapi dengarnya ada juga Pak Ak (2004) menyebut mungkin meniru gaya Ustaz Hanafi berbunyi
' masa sakit tempoh hari saya pohon lanjutkan usia saya lima tahun lagi.. sekarang dah masuk lima tahun nih tunggu masa nak pi lah nih'
(Pak Ak mengalami sakit kuat pada tahun 1999 dimana pada tahun sebelumnya beliau mengistiharkan khiamat akan berlaku pada tahun tersebut (1999) dan disiarkan di dalam akhbar harian Metro muka hadepan) tetapi sahingga kini (2009) Pak Ak masih belum 'pi' lagi ( sudah hampir bertambah lagi lima tahun lagi dari 2004 sahingga kini 2009) menyebabkan Datuk Maideen telah 'memohon' jawatan Guru Utama yang di idam idamkan sekian lama dan diterima oleh sebilangan ahli dan kini beliau berdepan dengan cabaran sapertimana cabaran yang diterima oleh Silat Cekak Hanafi, caranya sama saperti mana tahun 1993 sahingga tertubuhnya Persatuan Silat Cekak Hanafi pada tahun 1994.

Jika dahulu "mungkin" si Ipar Duai punya angkara tetapi kini rasanya kena fikir semula angkara siapakah dibelakang kecelaruan Kepimpinan Silat Cekak ini.
Lakaran sejarah persilatan Silat Cekak bagi persatuan Cekak Malaysia akan tercatat nama Maideen Katharisan sebagai Guru Utama selepas Isyak Itam, mana kala sejarah Silat Cekak melalui Cekak Hanafi akan terpahat nama Mad Radhi, Guru yang mencabul gadis sunti anak murid sendiri.

Sejarah Cekak Malaysia akan terpahat bukan melayu menjadi Guru Silat Cekak jadi tidak boleh lagi disebut dengan bangga "bila sebut silat ianya adalah orang melayu dan berkait dengan orang melayu, kerana Melayu itu Bersilat, Cina itu berKung Fu dan India itu berSilambam" kerana Cekak malaysia telah membathilkannya dengan mengambil seorang keturunan India menjadi Guru Utama mereka (minta maaf Datuk Maideen perkara benar tak perlu disembunyikan dan malu) maka jadilah satu satunya Silat Melayu bergurukan Bukan Melayu.

Manakala Cekak Hanafi pula tercalar namanya gara gara mempunyai Guru yang bernafsu luas, nama yang gah dibina selama hampir 14 tahun ranap sama sekali gara gara Guru Utamanya Mad Radhi di lucutkan jawatan Guru Utama kerana mencabul gadis sunti anak rakan baik nya sendiri, walaupun kes masih lagi di biacara di makamah, itu telah menjadi hak keluarga mangsa dan bukan lagi urusan Persatuan.

Persatuan Seni Silat Cekak Hanafi Malaysia melalui Majlis Maufakat Kebangsaan telah memecat beliau dari jawatan itu setelah hasil siasatan jelas mendapati dirinya bersalah dan perlu dikeluarkan atau di asingkan bagi mengelakkan Persatuan Cekak Hanafi terbabit sama didalam kancah pencemaran nama sebagai Persatuan Bergurukan Pencabul Anak Murid.

Ini lah pengorbanan penuntut Silat Cekak yang cabaran hebatnya datang dari dalaman melalui Guru Utama mereka, bukan dari luaran dan kini pihak pemerhati luaran sedang mentertawakan penuntut Silat Cekak tidak kurang juga yang terpegun dengan keberanian Pengurusan Cekak Hanafi yang berani menegakkan kebenaran walaupun terpaksa memecat Guru Utama mereka.

Sedang menanti perkembangan rasmi Persatuan Pusaka Cekak Hanafi dan Persatuan Kalam Cekak.

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha.


(gambar tiada kaitan dengan jalan cerita)

Catat Ulasan