Silat Cekak Masa Kini

2010/01/19




Sekarang ini sedar atau pun tidak sedar semua nama guru guru yang memimpin silat cekak di ketika ini mempunya pangkal nama bermula dengan huruf M..

M pertama Maidden yang memimpin Cekak Malaysia guru pertama yang dilantik bukan dari kalangan orang Melayu maka status taraf gurunya diragukan dan dengar ceritanya perlantikkan Maidden tidak di senangi oleh penyokong penyokong Isyak Itam. Kalau Guru Maidden ini nak berceramah susah lah skit kalau menyentuh bangsa Melayu sebab dia nih keturunan Keling yang nyata pengikut akan kerap tertipu dengan tindak tanduk Guru ini. Sebab bila bercakap tentang silat ianya tidak lari dari susur galor rumpun Melayu maka bilamana Sebuah pertubuhan SILAT Melayu tetapi dipimpin oleh seorang berbangsa Keling agak meragukan juga ketulinan dan keaslian Silat itu sendiri. Biasalah bila berlaku pertukaran pemimpin maka sedikit sebanyak akan berlaku juga perubahan corak kepinpinan mengikut siapa yang meminpin.

Kepada Silat Cekak Malaysia selamat majujaya dan sediakanlah jawapan untuk pertanyaan dari ahli baru sudah tiada kah orang Melayu untuk memimpin Silat Cekak?

M kedua pula ialah Mad Radhi kadang kadang di tambah Al Qodhi kadang kadang tak ada, tah apa menda Al Qhodi pun Pak kaduk pun tak pasti , yang kini memimpin Cekak Pesaka seorang guru yang berstatus guru dalam perbicaraan kerana Mencabul Gadis Sunti Anak Rakan Baik Sendiri. Walaupun sudah menubuhkan Persatuan baru di peringkat negeri tetapi masih belum mendaftarkan penubuhan persatuan Induk, mengapa ? tidaklah ada didalam firasat dan maklumat Pak Kaduk. Tetapi jika mengikut kajian kertas Penubuhan Cekak Pesaka Negeri hanya untuk mengaburkan pihak pihak tertentu supaya pembohongan boleh terus berlaku tanpa disedari.

Bila berdepan dengan pengikut taksubnya Mad Radhi akan mengatakan dirinya masih lagi Guru Utama Cekak Hanafi ( untuk menyembunyikan bohong yang terdahulu bahawa sebenar dirinya telah di pecat atas kesalahan Mencabul Gadis Sunti Anak Rakan Baik Sendiri).

Bila bersama dengan pengikut baru maka digunakan jenama Cekak Pusaka yang menutup sejarah hitam bekas Guru Utama ini ketika bersama Cekak Hanafi.

M yang ketiga ialah Marwi Latif Guru Utama Silat Cekak Hanafi, Seorang yang telah dilantik untuk menerajui dan meneruskan amanah yang ditinggalakan oleh Almarhum Ustaz Hanafi setelah beberapa orang bekas guru silat cekak ini mengkhianati perjuangan Almarhum Ustas Hanafi.

Seorang berperwatakan sederhana yang tidak pernah bercakap melebihi pengetahuan nya saperti mana berlakunya pada Ishak Itam yang mempersendakan Nabi Muhamad, walaupun telah mengistiharkan bertaubat tetapi pada perjuangan Silat Cekak sudah tidak boleh membiarkan seorang yang pernah rosak akidahnya memimpin Silat Cekak, begitu juga dengan Mad Radhi al - kodi yang telah merosakkan nama Silat Cekak Hanafi dengan kes Mencabul Anak Gadis Rakan Baik nya Sendiri juga seorang yang kuat berbohong bagi Silat Cekak orang yang rosak ahklaknya juga tidak layak untuk memimpin Silat Cekak ini ( walaupun cuba menegakkan benang yang basah Mad Kodi masih gagal mencapai noktah kebenaran kerana tiada lagi sifat Sidiq pada dirinya).

Kini En.Marwi Latif bersama dengan pendokong dan pejuang pejuang yang setia meneruskan amanah Almarhum Ustaz Hanafi sedang rancak mengerakkan dan memutihkan Persatuan Cekak Hanafi yang telah melalui lorong hitam gelap akibat perbuatan bekas Guru nya yang terdahulu Mad Radhi Al Kodi.

Silat Cekak Hanafi kini sedang rancak mempersiapkan aktiviti sambutan Perayaan 45 Tahun Cekak, Pelbagai aktiviti telah disusun untuk memeriahkan aktiviti sambutan perayaan. Bersempena dengan sambutan Perayaan 45 Tahun Cekak, Pihak Persatuan Cekak Hanafi juga telah memperkenalkan satu pendekatan baru untuk menarik orang ramai mempelajari Silat Cekak yang semestinya Silat Cekak Hanafi yang diberi nama PANDAI SILAT @ CEKAK HANAFI dan kempen ini akan berterusan selamanya. Semoga diberkhati Allah.

Dan M seterusnya ialah? MISTERI kenapa misteri? kerana selain dari kekecohan perlantikan Maiden sebagai Guru Utama Cekak Malaysia, Ishak Itam sendiri ada menyimpan nama orang yang akan mengantikan dirinya selepas beliau meninggal dunia nanti. Yang khabarnya maiden bukan lah pilihan Ishak Itam untuk mengantikan dirinya. Perlantikan Maiden adalah diatas susun atur dan mainan ipar duai didalam pentadbiran Persatuan Cekak Malaysia.

Mungkinkah akan ujudnya satu lagi persatuan yang akan menceriakan lagi dunia persilatan Silat Cekak di Malaysia ini, tunggu dan nantikan akan kelahiran Persatuan Seni Silat Cekak Misteri Malaysia nanti.

Catat Ulasan