Bila GURU rencong 5

2006/09/17

Selesai persembahan dari Sang Pengamal Undang Undang tadi (minta maaf saya telah hilang rasa hormat kepadanya!) Abg Amin sekali lagi naik ke pentas dan membaca beberapa potong hadis dan membaca serba sedikit ringkasan memorandum yang akan diedarkan kepada hadirin. Abg Amin meminta ahli-ahli yang hadir untuk turut sama menyokong memorandum tersebut. Saya juga diberi helaian kertas yang memuatkan memorandum tersebut.

Seterusnya Abg Amin mempersilakan penceramah seterusnya iaitu Abg Yang ayah kepada Abg Amin sendiri untuk memberi penjelasan tentang apa yang berlaku di dalam mesyuarat badan kehakiman kerana Abg Yang juga adalah ahli jawatankuasa yang mewakili pihak keluarganya.

Ramai ahli tahu akan karektor Abg Yang; bila dia bercakap, memang tak kering gusi dibuatnya, saya sendiri tidak dapat menahan rasa untuk turut sama bergelak ketawa dengan lawak jenakanya. Sehinggalah bila Abg Yang mula menghamun dengan menyebut beberapa nama yang pernah berjasa semasa hayat Almarhum, bukan sahaja kepada persatuan malahan terhadap keluarga Almarhum Ustaz Hanafi sendiri.

Tawa saya tiba-tiba terhenti. Hampir menitis air mata bila saya melihat telatah Abg Yang di ketika itu. Tidak saya sangka seorang yang bergelar Abang Long di dalam keluarga yang dihormati berubah menjadi sedemikian rupa, tidak dapat saya menahan rasa sebak melihat gelagatnya seperti sudah hilang akal, hilang budi bicara hanya kerana mendapat tepukan dari ahli yang datang, seolah-olah dia merasa teruja dan seronok melakukannya.

Pada saya ianya tidak lebih dari tepukan hangat penonton di dalam dewan yang sedang menyaksikan persembahan badut di atas pentas sarkas. Ingin sahaja saya meninggalkan majlis malam itu tapi terhalang oleh kerana saya difahamkan selepas ini Abg Jamaludin atau lebih dikenali sebagai Abg G akan memberi ulasan bersangkutan dengan keadaan semasa ini.

Walaupun hati saya sudah mula tawar, tetapi bila mengenangkan Abg G yang lebih terbuka pemikirannya akan tampil membuat ulasan, maka saya cekalkan hati untuk terus berada di situ dan mendengar penjelasan yang dijanjikan.

Ketika berada di pentas Ria..kata nista telah tersedia..akan ku tutur dengan gaya..khalayak hadirin pasti ketawa..

Banyak bercakap tak baca buku seperti membawa duit tak laku...
bersambung

Catat Ulasan