MENGENAL WALI PALSU
2007/02/23
Dewasa ini banyak kedengaran di sana-sini tentang kewujudan ajaran-ajaran dan pemimpin-peminpin akhir zaman yang dicanangkan di kalangan kumpulan-kumpulan tertentu. Ramai dari kalangan pemimpin tertentu yang suka melabelkan diri sebagai orang istimewa dan juga ‘orang-orang Allah ta’ala. Hatta apabila disebut sahaja pertubuhan yang bersangkut paut dengan pendidikan ataupun jamaah, maka akan kedengaranlah pemimpin yang berkenaan adalah orang istimewa dan yang terpilih.
Kita sebagai ahli masyarakat agak keliru dengan situasi yang berlaku dan jika tidak mempunyai panduan dan juga pengetahuan, kita juga akan terjerumus ke lembah ketaksuban terhadap pemimpin. Ramai yang menjadi taksub terhadap seseorang pemimpin kerana percaya pemimpin tersebut adalah manusia istimewa. Namun begitu, harus diingat bahawa bukan semua pemimpin itu adalah yang terpilih dan tidak semestinya yang terpilih itu manusia istimewa.
Kita sebagai ahli masyarakat seringkali dikelirukan oleh kata-kata propaganda dan ‘isme’ yang dimasukkan ke dalam benak fikiran kita bahawa kita jakan menjadi manusia istimewa kerana menjadi pengikut pemimpin istimewa. Ramai dari kita mahu menjadi istimewa dan dipilih menjadi istimewa. Persoalannya, benarkah pemimpin kita dan juga diri kita ini adalah manusia istimewa? Siapakah yang boleh mengesahkannya? Bagaimana kita mahu menilai seseorang itu sebagai seorang pemimpin yang benar-benar pemimpin tauhid yang boleh di labelkan ‘ulama waris nabi’? Iaitu pemimpin terpilih yang istimewa.
Dalam kekalutan masing-masing menempa kesaktian tersebut, kita seharusnya mempunya sedikit pengetahuan untuk membuat penilaian. Mari kita lihat sedikit panduan di bawah bagaimana dan apakah faktor-faktor untuk seseorang itu yang mendakwa sebagai pemimpin yang ‘terpilih’ ataupun dengan kata lain kononnya sebagai Wali Allah sebaliknya adalah hanya satu pembohongan sahaja. Orang-orang sebegini bolehlah kita panggil sebagai ‘wali’ palsu.
Antara faktor-faktor untuk mengenal wali palsu adalah seperti berikut:
1- Suka menampakkan dan menonjolkan amal ibadah
Seorang ‘wali’ palsu biasanya suka menampakkan amal ibadahnya kepasa sesama manusia. Tujuannya adalah untuk mendapat pujian, kemegahan dan sebutan atau gelaran manusia suci. Padahal apa yang dilakukan adalah amalan yang penuh riak dan riak itu sangat-sangat dicela dalam agama.
Ada juga wali palsu ini yang memberikan penerangan kepada pengikut-pengikutnya yang dia tidak perlu sangat melakukan ibadat kerana jika beliau berterusan melakukan ibadat, maka tarafnya akan meningkat dan akan melebihi tarafnya dari para ulama yang ada. Itu adalah alasan wali palsu apabila beliau ditanya kenapa tidak mengerjakan ibadah atau melakukan perintah Allah swt.
Sebenarnya kita harus ingat, seorang yang mejadi ahli Allah adalah seseorang yang sangat iklas dalam beribadat dan merupakan seorang ahli ibadah yang sentiasa melaksanakan perintah Allah swt dan menjauhkan diri dari perkara-perkara yang dilarang dan juga perkara-perkara makruh.Tingkatan seseorang di sisi Allah swt adalah keimanan dan amalannya. Selain dari perkara tersebut, maka haruslah kita berwaspada.
2- Wali palsu lebih lembut daripada semut hitam
Telah diterangkan dalam sebuah hadis bahawa riak itu sangat tersembunyi. Lebih tersembunyi dari semut hitam di atas batu hitam besar dan dalam kegelapan malam. Namun begitu, riak yang jelas (terang) adalah riak yang mendorong amal perbuatan sehingga mempunyai kecenderungan untuk dipuji malah merasa sangat gembira dan bangga jika amal perbuatannya itu dilihat oleh orang lain. Kadang kala dirinya sendiri yang menceritanya kepada orang lain untuk menunjukan kealiman dan kebaikan diri dengan harapan supaya orang ramai akan bercerita tentang kebaikan dan kealimannya.
Wali palsu sangat pandai bermuka-muka dan menunjukkan kebaikannya dikalayak ramai. Sentiasa menjaga tingkah laku yang amat pekerti di hadapan orang ramai untuk mengelabui mata pengikut dan orang ramai. Wal hal pada kesempatan lain, wali palsu ini akan bertindak lebih hebat dari kejahatan yang boleh terfikir oleh pengikutnya.
3- Kagum dan bangga terhadap diri sendiri
Wali palsu dalam diam-diam amat bangga terhadap dirinya sendiri. Kagum terhadap amal perbuatan dan keistimewaan yang dimiliki. Semua itu kerana para pengikut dan umat masyarakat telah terlanjur memuliakan dan mengagung-agungkannya. Ia merasa seolah-olah menjadi manusia luar biasa, berbeza dari orang lain dan mengungguli orang awam.
Inilah yang disebut ‘ujub. ‘Ujub adalah merasa bangga atau hairan terhadap dirinya sendiri , dan inilah yang termasuk kebohongan wali palsu. Sebab wali Allah yang sebenarnya tidak pernah merasa bangga atau takjub pada dirinya sendiri. Tidak pernah pula puas melakukan ibadah.
4- Menonjolkan perbezaan ketara dengan orang awam
Wali palsu menjadi terkenal , dikagumi pengikutnya dan disebut-sebut sebagai wali kerana penampilannya yang menarik. Dia berusaha menampilkan perbezaan antara orang ramai. Penampilan yang mengada-ngada dan mesti berbeza itu kerana didorong oleh suatu keinginan agar orang lain, umpamanya murid-murid dan pengikutnya akan menganggap dirinya adalah manusia yang berbeza. Apabila keinginan tersebut telah tercapai, maka secara terus-menerus cuba dipertahankan. Tentu sahaja ia akan menggunakan berbagai cara dan helah.
Jika wali palsu ini memulakan ajaran di sesuatu tempat yang baru, selalunya ia akan membawa bersama murid-murid atau pengikutnya . Biasanya ia akan mendekati dahulu tokoh masyarakat setempat. Pada ketika itu wali palsu tidak banyak bercakap. Lebih suka menonjolkan diri kononnya tidak suka urusan duniawi dan secara diam membuatkan tokoh masyarakat kagum dengannya.
Namun pada kesempatan lain, pada ketika wali palsu tidak ada di tempatnya, maka anak murid dan pengikutnya mulai bercakap. Mereka menceritakan kehebatan yang dimiliki guru tersebut. Cerita-cerita tersebut disajikan untuk benar-benar memukau orang yang mendengarnya. Misalnya wali palsu tersebut mempunyai ilmu yang sangat tinggi, ilmu agamanya juga sangat tinggi. Ramai yang belajar dengannya. Para pengikut juga mencanangkan beliau mempunyai keramat, doanya mudah dimakbulkan. Sudah ribuan orang sakit yang sembuh. Padahal si wali palsu tersebut terpaksa menghabiskan ribuan ringgit pergi ke hospital i.e. Glenn Eagle & Ampang Puteri.
5- Sikap wali palsu suka meneka
Salah satu dari sekian banyak pembohongan oleh wali palsu ini adalah sikapnya yang suka meramal nasib atau sesuatu perkara yang belum diketahui atau belum berlaku. Ia berlagak boleh mengetahui nasib atau peristiwa yang akan datang dan meneka peristiwa-peristiwa yang akan terjadi. Bahkan ia juga mengaku dan mendakwa bahawa dirinya pernah bertemu dengan Nabi s.a.w, pernah berjumpa dengan Nabi Khaidiri as, bertemu dengan Nabi Ilyas as, atau sempat berdialog dengan Syeikh Abdul Qadir Jailani mahupun para wali lain. Semua itu diceritakan kerana ingin dirinya dianggap manusia utama dan berbeza dengan yang lain.
6- Mendakwa dirinya sebagai wali terakhir (pemimpin akhir zaman)
Dalam dunia akhir zaman ini, ramai yang mendakwa dirinya sebagai wali. Setidak-tidaknya anak murid dan pengikutnya yang menuipkan tentang isu kewalian tersebut. Ramai yang akan mengerumuninya dengan tujuan mendapat berkat, minta ijazah, minta doa, minta wasilah dan sebagainya. Amat jarang yang datang untuk mendalami ilmu agama demi kesempurnaan ibadah. Sebab wali palsu inipun amat kurang ibadahnya.
Wali palsu hanya mempelajari tasawuf sekerat-sekerat atau sepotong-sepotong akhirnya terpengaruh pula dengan pendapat ulama khalaf. Pendapat ulama khalaf itu didapatkan dari bacaan buku lalu jejak yang salah diikuti. Oleh itu kita tidak perlu terkejut jika sekiranya wali palsu ini yang mendakwa sebagai wali terakhir. Kononnya wali terakhir ini lebih utama dan hebat dari Nabi penutup.
7- Mendakwa dirinya menerima wahyu
Wali palsu juga suka untuk disanjung. Seringkali jika melakukan ibadah maka ditonjolkan kepada orang ramai. Apabila ada orang yang mencium tangannya, betapa bangga hatinya. Jika ada orang yang kurang hormat kepadanya dan tidak memanggil dengan sebutan khusus, maka betapa sakit hatinya.
Disebabkan ramai murid yang menganguminya, maka wali palsu ini begitu mudah mengeluarkan fatwa-fatwa , tidak ketinggalan cerita-cerita khayalan tentang dirinya yang sangat memikat para pendengarnya. Wali palsu sentiasa mengambil kesempatan bercerita tentang kehebatannya. Dan selalu ditekankan bahawa seseorang yang beriman, mesti menghormati gurunya, yakni dirinya sendiri yang dimaksudkan. Wajib mempercayai apa yang disampaikan oleh gurunya dan tidak boleh membantah. Jika tidak, seseorang itu akan kena sumpah , mengalami nasib yang buruk, kering rezeki dan keluarganya, anak dan isterinya akan ditimpa musibah. Doktrin tersebut selalu ditanamkan di dalam jiwa para pengikutnya.
Akibat dari doktrin tersebut, akan ada ramai yang terpengaruh dan mempertahankannya walaupun dengan mengorbankan nyawa mereka jika cerita kesaktian dan kehebatan guru mereka ditertawakan oleh orang ramai. Mereka akan membenci orang yang tidak mempercayai tentang kelebihan dan keistimewaan atau kekeramatan gurunya itu. Kalau keyakinan sebegitu telah wujud, maka apa sahaja yang dikatakan oleh wali palsu tersebut akan ditelan mentah-mentah oleh murid dan pengikutnya.
Untuk menguatkan keyakinan pengikutnya, wali palsu tersebut sanggup mengatakan ia baru menerima wahyu dari Allah (melalui Malaikatnya) tentang sesuatu perkara. Wahyu itu merupakan satu bisikan ghaib yang diperolehi setelah melakukan amalan-amalan tertentu. Pengikutnya mempercayainya dan akhirnya jadilah ia sebagai orang yang sesat dan menyesatkan pengikutnya.
8- Seolah-olah tidak suka harta
Wali palsu cuba meniru para sufi dan auliya’ yang kononnya tidak suka kepada harta benda. Disampaikan kepada para pengikutnya tentang sifat-sifat orang sufi yang benci terhadap harta duniawi. Maka pada setiap kesempatan, dikatakan kepada pengikutnya bahawa harta benda, anak-anak dan isteri hanyalah penghalang ibadah. Perkara-perkara tersebut kononnya dikatakan menghalang untuk sampai ke tingkatan makrifat. Wali palsu juga memberi gambaran bahawa dirinya juga tidak suka dengan harta benda bahkan mengaku sangat membencinya.
Namun apabila para pengikut sudah terpengaruh, maka wali palsu tersebut akan menanamkan kepercayaan dan keyakinan baru. Bahawa seorang murid tidak boleh membantah kata-kata guru. Murid yang ingin menempuh tarikat dan mencapai taraf makrifat dengan cepat, mesti bersedia dan sanggup berkorban demi gurunya. Segala milik pengikut dan muridnya jika diminta oleh guru mestilah diserahkan dengan ikhlas. Agar tetap dianggap sebagai wali yang tidak suka harta, maka ia meminta agar harta benda muridnya itu disumbangkan untuk kepentingan jamaah atau yayasan. Dan yayasan tersebut kononnya bukan untuk kepentingan dirinya tetapi untuk kepentingan umat. Begitulah wali palsu berselindung pada dalil-dalil yang manis yang memungkinkan diterima oleh pengikutnya. Padahal dia mengambil semua harta dari anak muridnya itu dan menikmatinya untuk dirinya sendiri.
9- Mengaku boleh berhubung dengan arwah para auliya’
Satu lagi pembohongan oleh wali palsu ini ialah kononnya ianya boleh berhubung dengan arwah. Dengan menggunakan ilmu tertentu, ia boleh memanggil dan bertemu dengan arwah auliya’ pada bila-bila masa yang diperlukan. Ini akan menambah lagi kekaguman para pengikut kepada wali palsu ini.
10- Suka meramal dan meneka nasib
Salah satu kebiasaan wali palsu adalah suka meramal dan meneka nasib seseorang. Ia berlagak mengetahui masalah-masalah ghaib, mengaku pernah bertemu Nabi Muhammad saw dan sebagainya. Semua itu adalah dengan tujuan supaya pengikutnya menjadi lebih taksub dan menyembah dirinya.
Namun begitu, dalam kebanyakan hal, wali palsu ini sebenarnya tidak pula mengetahui jika ada anak murid atau pengikutnya yang membohonginya. Selalunya perbuatan berdusta ini juga menjadi satu kebiasaan di kalangan pengikutnya kerana mengikut jejak langkah gurunya yang juga sentiasa berdusta.
11- Melakukan perjalanan dengan sekelip mata
Wali palsu juga sering dikata mempunyai keramat yang boleh pergi ke Mekah dan Madinah dalam sekelip mata yang kononnya mempunyai kelebihan atau menyamai peristiwa israk dan mikraj yang dialami oleh Nabi saw. ‘Keramat’ yang demikian sering digunakan untuk alasan bahawa wali palsu tersebut tidak pernah solat Jumaat di tempat sendiri. Kerana kononnya ia selalu melakukan solat Jumaat di masjid Mekah atau masjid Nabawi Madinah. Betul ke?
Pak Kaduk – adapun yang palsu itu tidak berkualiti dan tidak akan tahan lama. Demi masa, akan terbongkar juga kepalsuan tersebut kerana manusia itu sentiasa alpa dan tidak selama-lamanya boleh berlakon dan bersandiwara.
Kita sebagai ahli masyarakat agak keliru dengan situasi yang berlaku dan jika tidak mempunyai panduan dan juga pengetahuan, kita juga akan terjerumus ke lembah ketaksuban terhadap pemimpin. Ramai yang menjadi taksub terhadap seseorang pemimpin kerana percaya pemimpin tersebut adalah manusia istimewa. Namun begitu, harus diingat bahawa bukan semua pemimpin itu adalah yang terpilih dan tidak semestinya yang terpilih itu manusia istimewa.
Kita sebagai ahli masyarakat seringkali dikelirukan oleh kata-kata propaganda dan ‘isme’ yang dimasukkan ke dalam benak fikiran kita bahawa kita jakan menjadi manusia istimewa kerana menjadi pengikut pemimpin istimewa. Ramai dari kita mahu menjadi istimewa dan dipilih menjadi istimewa. Persoalannya, benarkah pemimpin kita dan juga diri kita ini adalah manusia istimewa? Siapakah yang boleh mengesahkannya? Bagaimana kita mahu menilai seseorang itu sebagai seorang pemimpin yang benar-benar pemimpin tauhid yang boleh di labelkan ‘ulama waris nabi’? Iaitu pemimpin terpilih yang istimewa.
Dalam kekalutan masing-masing menempa kesaktian tersebut, kita seharusnya mempunya sedikit pengetahuan untuk membuat penilaian. Mari kita lihat sedikit panduan di bawah bagaimana dan apakah faktor-faktor untuk seseorang itu yang mendakwa sebagai pemimpin yang ‘terpilih’ ataupun dengan kata lain kononnya sebagai Wali Allah sebaliknya adalah hanya satu pembohongan sahaja. Orang-orang sebegini bolehlah kita panggil sebagai ‘wali’ palsu.
Antara faktor-faktor untuk mengenal wali palsu adalah seperti berikut:
1- Suka menampakkan dan menonjolkan amal ibadah
Seorang ‘wali’ palsu biasanya suka menampakkan amal ibadahnya kepasa sesama manusia. Tujuannya adalah untuk mendapat pujian, kemegahan dan sebutan atau gelaran manusia suci. Padahal apa yang dilakukan adalah amalan yang penuh riak dan riak itu sangat-sangat dicela dalam agama.
Ada juga wali palsu ini yang memberikan penerangan kepada pengikut-pengikutnya yang dia tidak perlu sangat melakukan ibadat kerana jika beliau berterusan melakukan ibadat, maka tarafnya akan meningkat dan akan melebihi tarafnya dari para ulama yang ada. Itu adalah alasan wali palsu apabila beliau ditanya kenapa tidak mengerjakan ibadah atau melakukan perintah Allah swt.
Sebenarnya kita harus ingat, seorang yang mejadi ahli Allah adalah seseorang yang sangat iklas dalam beribadat dan merupakan seorang ahli ibadah yang sentiasa melaksanakan perintah Allah swt dan menjauhkan diri dari perkara-perkara yang dilarang dan juga perkara-perkara makruh.Tingkatan seseorang di sisi Allah swt adalah keimanan dan amalannya. Selain dari perkara tersebut, maka haruslah kita berwaspada.
2- Wali palsu lebih lembut daripada semut hitam
Telah diterangkan dalam sebuah hadis bahawa riak itu sangat tersembunyi. Lebih tersembunyi dari semut hitam di atas batu hitam besar dan dalam kegelapan malam. Namun begitu, riak yang jelas (terang) adalah riak yang mendorong amal perbuatan sehingga mempunyai kecenderungan untuk dipuji malah merasa sangat gembira dan bangga jika amal perbuatannya itu dilihat oleh orang lain. Kadang kala dirinya sendiri yang menceritanya kepada orang lain untuk menunjukan kealiman dan kebaikan diri dengan harapan supaya orang ramai akan bercerita tentang kebaikan dan kealimannya.
Wali palsu sangat pandai bermuka-muka dan menunjukkan kebaikannya dikalayak ramai. Sentiasa menjaga tingkah laku yang amat pekerti di hadapan orang ramai untuk mengelabui mata pengikut dan orang ramai. Wal hal pada kesempatan lain, wali palsu ini akan bertindak lebih hebat dari kejahatan yang boleh terfikir oleh pengikutnya.
3- Kagum dan bangga terhadap diri sendiri
Wali palsu dalam diam-diam amat bangga terhadap dirinya sendiri. Kagum terhadap amal perbuatan dan keistimewaan yang dimiliki. Semua itu kerana para pengikut dan umat masyarakat telah terlanjur memuliakan dan mengagung-agungkannya. Ia merasa seolah-olah menjadi manusia luar biasa, berbeza dari orang lain dan mengungguli orang awam.
Inilah yang disebut ‘ujub. ‘Ujub adalah merasa bangga atau hairan terhadap dirinya sendiri , dan inilah yang termasuk kebohongan wali palsu. Sebab wali Allah yang sebenarnya tidak pernah merasa bangga atau takjub pada dirinya sendiri. Tidak pernah pula puas melakukan ibadah.
4- Menonjolkan perbezaan ketara dengan orang awam
Wali palsu menjadi terkenal , dikagumi pengikutnya dan disebut-sebut sebagai wali kerana penampilannya yang menarik. Dia berusaha menampilkan perbezaan antara orang ramai. Penampilan yang mengada-ngada dan mesti berbeza itu kerana didorong oleh suatu keinginan agar orang lain, umpamanya murid-murid dan pengikutnya akan menganggap dirinya adalah manusia yang berbeza. Apabila keinginan tersebut telah tercapai, maka secara terus-menerus cuba dipertahankan. Tentu sahaja ia akan menggunakan berbagai cara dan helah.
Jika wali palsu ini memulakan ajaran di sesuatu tempat yang baru, selalunya ia akan membawa bersama murid-murid atau pengikutnya . Biasanya ia akan mendekati dahulu tokoh masyarakat setempat. Pada ketika itu wali palsu tidak banyak bercakap. Lebih suka menonjolkan diri kononnya tidak suka urusan duniawi dan secara diam membuatkan tokoh masyarakat kagum dengannya.
Namun pada kesempatan lain, pada ketika wali palsu tidak ada di tempatnya, maka anak murid dan pengikutnya mulai bercakap. Mereka menceritakan kehebatan yang dimiliki guru tersebut. Cerita-cerita tersebut disajikan untuk benar-benar memukau orang yang mendengarnya. Misalnya wali palsu tersebut mempunyai ilmu yang sangat tinggi, ilmu agamanya juga sangat tinggi. Ramai yang belajar dengannya. Para pengikut juga mencanangkan beliau mempunyai keramat, doanya mudah dimakbulkan. Sudah ribuan orang sakit yang sembuh. Padahal si wali palsu tersebut terpaksa menghabiskan ribuan ringgit pergi ke hospital i.e. Glenn Eagle & Ampang Puteri.
5- Sikap wali palsu suka meneka
Salah satu dari sekian banyak pembohongan oleh wali palsu ini adalah sikapnya yang suka meramal nasib atau sesuatu perkara yang belum diketahui atau belum berlaku. Ia berlagak boleh mengetahui nasib atau peristiwa yang akan datang dan meneka peristiwa-peristiwa yang akan terjadi. Bahkan ia juga mengaku dan mendakwa bahawa dirinya pernah bertemu dengan Nabi s.a.w, pernah berjumpa dengan Nabi Khaidiri as, bertemu dengan Nabi Ilyas as, atau sempat berdialog dengan Syeikh Abdul Qadir Jailani mahupun para wali lain. Semua itu diceritakan kerana ingin dirinya dianggap manusia utama dan berbeza dengan yang lain.
6- Mendakwa dirinya sebagai wali terakhir (pemimpin akhir zaman)
Dalam dunia akhir zaman ini, ramai yang mendakwa dirinya sebagai wali. Setidak-tidaknya anak murid dan pengikutnya yang menuipkan tentang isu kewalian tersebut. Ramai yang akan mengerumuninya dengan tujuan mendapat berkat, minta ijazah, minta doa, minta wasilah dan sebagainya. Amat jarang yang datang untuk mendalami ilmu agama demi kesempurnaan ibadah. Sebab wali palsu inipun amat kurang ibadahnya.
Wali palsu hanya mempelajari tasawuf sekerat-sekerat atau sepotong-sepotong akhirnya terpengaruh pula dengan pendapat ulama khalaf. Pendapat ulama khalaf itu didapatkan dari bacaan buku lalu jejak yang salah diikuti. Oleh itu kita tidak perlu terkejut jika sekiranya wali palsu ini yang mendakwa sebagai wali terakhir. Kononnya wali terakhir ini lebih utama dan hebat dari Nabi penutup.
7- Mendakwa dirinya menerima wahyu
Wali palsu juga suka untuk disanjung. Seringkali jika melakukan ibadah maka ditonjolkan kepada orang ramai. Apabila ada orang yang mencium tangannya, betapa bangga hatinya. Jika ada orang yang kurang hormat kepadanya dan tidak memanggil dengan sebutan khusus, maka betapa sakit hatinya.
Disebabkan ramai murid yang menganguminya, maka wali palsu ini begitu mudah mengeluarkan fatwa-fatwa , tidak ketinggalan cerita-cerita khayalan tentang dirinya yang sangat memikat para pendengarnya. Wali palsu sentiasa mengambil kesempatan bercerita tentang kehebatannya. Dan selalu ditekankan bahawa seseorang yang beriman, mesti menghormati gurunya, yakni dirinya sendiri yang dimaksudkan. Wajib mempercayai apa yang disampaikan oleh gurunya dan tidak boleh membantah. Jika tidak, seseorang itu akan kena sumpah , mengalami nasib yang buruk, kering rezeki dan keluarganya, anak dan isterinya akan ditimpa musibah. Doktrin tersebut selalu ditanamkan di dalam jiwa para pengikutnya.
Akibat dari doktrin tersebut, akan ada ramai yang terpengaruh dan mempertahankannya walaupun dengan mengorbankan nyawa mereka jika cerita kesaktian dan kehebatan guru mereka ditertawakan oleh orang ramai. Mereka akan membenci orang yang tidak mempercayai tentang kelebihan dan keistimewaan atau kekeramatan gurunya itu. Kalau keyakinan sebegitu telah wujud, maka apa sahaja yang dikatakan oleh wali palsu tersebut akan ditelan mentah-mentah oleh murid dan pengikutnya.
Untuk menguatkan keyakinan pengikutnya, wali palsu tersebut sanggup mengatakan ia baru menerima wahyu dari Allah (melalui Malaikatnya) tentang sesuatu perkara. Wahyu itu merupakan satu bisikan ghaib yang diperolehi setelah melakukan amalan-amalan tertentu. Pengikutnya mempercayainya dan akhirnya jadilah ia sebagai orang yang sesat dan menyesatkan pengikutnya.
8- Seolah-olah tidak suka harta
Wali palsu cuba meniru para sufi dan auliya’ yang kononnya tidak suka kepada harta benda. Disampaikan kepada para pengikutnya tentang sifat-sifat orang sufi yang benci terhadap harta duniawi. Maka pada setiap kesempatan, dikatakan kepada pengikutnya bahawa harta benda, anak-anak dan isteri hanyalah penghalang ibadah. Perkara-perkara tersebut kononnya dikatakan menghalang untuk sampai ke tingkatan makrifat. Wali palsu juga memberi gambaran bahawa dirinya juga tidak suka dengan harta benda bahkan mengaku sangat membencinya.
Namun apabila para pengikut sudah terpengaruh, maka wali palsu tersebut akan menanamkan kepercayaan dan keyakinan baru. Bahawa seorang murid tidak boleh membantah kata-kata guru. Murid yang ingin menempuh tarikat dan mencapai taraf makrifat dengan cepat, mesti bersedia dan sanggup berkorban demi gurunya. Segala milik pengikut dan muridnya jika diminta oleh guru mestilah diserahkan dengan ikhlas. Agar tetap dianggap sebagai wali yang tidak suka harta, maka ia meminta agar harta benda muridnya itu disumbangkan untuk kepentingan jamaah atau yayasan. Dan yayasan tersebut kononnya bukan untuk kepentingan dirinya tetapi untuk kepentingan umat. Begitulah wali palsu berselindung pada dalil-dalil yang manis yang memungkinkan diterima oleh pengikutnya. Padahal dia mengambil semua harta dari anak muridnya itu dan menikmatinya untuk dirinya sendiri.
9- Mengaku boleh berhubung dengan arwah para auliya’
Satu lagi pembohongan oleh wali palsu ini ialah kononnya ianya boleh berhubung dengan arwah. Dengan menggunakan ilmu tertentu, ia boleh memanggil dan bertemu dengan arwah auliya’ pada bila-bila masa yang diperlukan. Ini akan menambah lagi kekaguman para pengikut kepada wali palsu ini.
10- Suka meramal dan meneka nasib
Salah satu kebiasaan wali palsu adalah suka meramal dan meneka nasib seseorang. Ia berlagak mengetahui masalah-masalah ghaib, mengaku pernah bertemu Nabi Muhammad saw dan sebagainya. Semua itu adalah dengan tujuan supaya pengikutnya menjadi lebih taksub dan menyembah dirinya.
Namun begitu, dalam kebanyakan hal, wali palsu ini sebenarnya tidak pula mengetahui jika ada anak murid atau pengikutnya yang membohonginya. Selalunya perbuatan berdusta ini juga menjadi satu kebiasaan di kalangan pengikutnya kerana mengikut jejak langkah gurunya yang juga sentiasa berdusta.
11- Melakukan perjalanan dengan sekelip mata
Wali palsu juga sering dikata mempunyai keramat yang boleh pergi ke Mekah dan Madinah dalam sekelip mata yang kononnya mempunyai kelebihan atau menyamai peristiwa israk dan mikraj yang dialami oleh Nabi saw. ‘Keramat’ yang demikian sering digunakan untuk alasan bahawa wali palsu tersebut tidak pernah solat Jumaat di tempat sendiri. Kerana kononnya ia selalu melakukan solat Jumaat di masjid Mekah atau masjid Nabawi Madinah. Betul ke?
Pak Kaduk – adapun yang palsu itu tidak berkualiti dan tidak akan tahan lama. Demi masa, akan terbongkar juga kepalsuan tersebut kerana manusia itu sentiasa alpa dan tidak selama-lamanya boleh berlakon dan bersandiwara.