NUR HANAFI……. Ustaz Hanafi Dalam Kenangan – 7 (Siri Akhir)
2007/02/16
Cabaran seterusnya :
Tentangan dari Silat Khalimah
Kegagalan Azmi Long dan Redzuan Long mendapat kedudukan yang tinggi dalam Silat Cekak dan pemecatan mereka telah menimbulkan keazaman mereka untuk terus menentang Ustaz Hanafi dan Silat Cekak. Mereka malah telah berpakat dengan bekas guru Silat Cekak iaitu Encik Yahaya Said untuk terus melaksanakan agenda mereka itu disamping terus mengembangkan Silat Kalimah. Melalui usaha mereka, silat tersebut berjaya didaftarkan pada 26 November 1971 di Pulau Pinang. Silat tersebut telah bergerak di Kuala Lumpur dan berpusat di Batu Caves. Kehadiran Silat Kalimah telah mengelirukan orang ramai dengan dakwaan Silat Cekak berasal dari Silat Kalimah.
Susulan dari itu, Silat Kalimah telah berusaha bersungguh-sungguh untuk menyaingi Silat Cekak dan telah menjalankan berbagai usaha untuk menghalang perkembangan Slat Ckak. Mereka telah melakukan usaha penentangan tersebut termasuk di seminar atau persidangan persilatan yang di adakan pada waktu itu serta di dalam penerbitan-penerbitan majalah. Antara penentangan mereka yang dapat direkodkan adalah seperti berikut:
a- Tentangan di Konvensyen Seni Silat Malaysia
Pada konvensyen tersebut Ustaz Hanafi telah membentangkan kertas kerja beliau tentang Silat Cekak di Dewan Kuliah A, Universiti Sains Malaysia pada 13 Julai 1973. Redwan Long telah mengambil kesempatan pada konvensyen tersebut untuk mencabar kesahihan Silat Cekak dan menyatakan bahawa Silat Cekak adalah cabang kepada Silat Kalimah. Namun Ustaz Hanafi telah menyediakan jawapannya terlebih dahulu kerana beliau tahu ramai pengamal silat yang tidak sehaluan dengan kaedah dan perjuangan Silat Cekak. Ustaz Hanafi telah mengedarkan borang pendaftaran Azmi dan Redzuan Long yang belajar Silat Cekak di Sungai Petani pada 10 Januari 1969. Silat Cekak telah bergerak sejak tahun 1965 di bawah organisasi PSSBSK sedangkan Silat Kalimah hanya didaftarkan pada 26 November 1971. Ini adalah jelas bahawa Silat Cekak telah terlebih dahulu muncul dan Silat Kalimah hanya muncul selepas enam tahun kemudian.
b- Tentangan di dalam majalah Dewan Masyarakat
Ustaz Hanafi telah menghasilkan satu atikel tentang Silat Cekak dan disiarkan di dalam majalah Dewan Masyarakat pada bulan Ogos 1973. Artikel yang bertajuk ’Silat Cekak Suatu Pusaka Bangsa’ dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Artikel tersebut telah menyebabkan Azmi dan Redwan Long menyiarkan satu artikel bertajuk ’Silat Cekak Cabang Silat Khalimah’ dan disiarkan di dalam majalah yang sama pada bulan September 1973. Tujuan mereka adalah untuk menyangkal kenyataan Ustaz Hanafi sebelumnya dan mengelirukan masyarakat. Namun Ustaz Hanafi tidak berdiam diri dan telah berjaya menyediakan satu artikel susulan yang bertajuk ’Keaslian Silat Cekak Usah Diragukan’ untuk siaran pada bulan Oktober 1973 majalah yang sama. Dalam artikel tersebut, Ustaz Hanafi telah menjawab segala tuduhan dan menyertakan bukti-bukti yang jelas tentang kedudukan Azmi dan Redwan Long.
c- Tentangan di Konvensyen Guru-guru Silat Melayu
Tentangan seterusnya ialah sewaktu konvensyen Guru-guru Silat Melayu yang dianjurkan oleh Silat Lincah di Dewan Sultan Sulaiman, Kampung Bahru pada 2 March 1975. Silat Cekak dan Silat Khalimah telah diundang dan beberapa pertubuhan silat lain telah diundang. Kehadiran Silat khalimah menyebabkan Ustaz hanafi membuat persediaan rapi. Beliau juga telah menghasilkan satu artikel bertajuk ’Asal-usul Silat Cekak’ di mana penekanan dibuat terhadap kedudukan Silat Cekak dan Silat Khalimah serta bukti-bukti lengkap disediakan. Ustaz Hanafi juga telah menjemput Shafie Darus dan Mat Tarzan dari Kedah untuk memberi penjelasan mengenai kedudukan Silat Cekak yang sebenarnya. Encik Shafie Darus hadir untuk menjelaskan bahawa Silat Cekak telah lahir di rumah beliau manakala Mat Tarzan pula adalah untuk membuktikan bahawa Azmi dan redwan Long pernah belajar Silat Cekak di Sungai Petani dari Ustaz Hanafi.
Sewaktu persidangan, seperti yang dijangkakan, Redwan Long dan Encik Yahya Said telah menimbulkan kembali isu Silat Cekak diambil dai Silat Kalimah. Dengan serta-merta artikel yang telah disediakan diedarkan kepada peserta dan Ustaz Hanafi telah berjaya mengemukakan bukti yang cukup lengkap untuk menangkis tuduhan yang dilemparkan. Di acara kemuncak konvesyen, sewaktu pertunjukan silat yang diadakan di Stadium Negara pada sebelah malamnya, Ustaz Hanafi telah memperkenalkan nama Silat Cekak Silat Papan Sekeping. Tindakan itu adalah untuk makluman umum bahawa Silat Cekak adalah silat yang benar-benar asli dan silat Cekak yang terlebih dahulu memperkenalkan nama tesebut dan bukanlah Silat Kalimah.
Kejayaan Ustaz Hanafi menghadapi tentangan hebat dari Silat Kalimah telah tidak secara langsung memberi kekuatan dan membantu perkembangan di pusat pengajian tinggi. Namun tentangan Silat Kalimah masih wujud secara kecil-kecilan hatta hingga ke IPT. Contohnya pernah terjadi pertarungan persahabatan antara penuntut Silat Cekak (anak murid Ustaz Hanafi) dengan penuntut Silat Kalimah(anak murid Yahaya Said). Peristiwa ini berlaku pada jam 11 pagi 7 September 1974 di bilik Pusat Bahasa, Universiti Malaya Kuala Lumpur. Encik Md Nasir Md Arshad (sekarang menjawat jawatan Naib Presiden, Tn Hj) penuntut Silat Cekak telah bertarung dengan Encik Rosli Ariffin seorang penuntut Silat Kalimah untuk membuktikan kebenaran masing-masing. Di akhir pertarungan itu penuntut Silat Cekak telah berjaya mengalahkan penuntut Silat Kalimah. Kejayaan tersebut merupakan satu kejayaan manis yang telah membuktikan kebenaran berada pada Silat Cekak dan juga Ustaz Hanafi.
Kesimpulannya, terdapat dua elemen penentangan yang dihadapi oleh Ustaz Hanafi dalam usaha mengembangkan Silat Cekak. Pertama adalah tentangan dari anak murid yang cuba menjatuhkan maruah Ustaz Hanafi dengan ujuan untuk menghilangkan kepercayaan dan pengaruh Ustaz Hanafi kepada penuntut silat. Keduanya ialah penentangan terhadap dasar dan polisi Ustaz Hanafi untuk mengembangkan Silat Cekak oleh Silat Kalimah. Kedua-dua tentangan tersebut berjaya diatasi oleh Ustaz Hanafi melalui kebijaksanaan beliau.
Perkembangan selanjutnya
Zaman penuh rintangan yang dihadapi oleh Ustaz Hanafi selama 10 tahun tahun bermula pada tahun 1965 telah berakhir menjelang tahun 1976. Satu perayaan 10 tahun yang diadakan secara besar-besaran pada 28 Disember 1975 dianggap titik permulaan kepada perkembangan Silat Cekak yang lebih gemilang.
Silat Cekak telah mula diterima oleh semua golongan masyarakat. Jentera pentadbiran persatuan juga diperkemaskan. Bagi mengekalkan mutu pentadbiran persatuan, perlantikan jawatan dalam persatuan adalah oleh mereka-mereka yang mahir tentang Silat Cekak. Dasar ini dapat menentukan bahawa mereka yang dilantik akan berusaha menegakkan perjuangan persatuan tanpa mempunyai tujuan atau niat yang lain. Oleh itu pentadbian persatuan akan menjadi lebih baik dan dapat berjalan lancar serta dapat mencapai matlamat yang telah dicita-citakan.
Selanjutnya selepas itu Silat Cekak dapat membuka beberapa cawangan di seluruh negara dan juga kelas di beberapa pusat pengajian tinggi dan sudah tentu ini merupakan satu kejayaan yang amat besar dan bermakna kepada perjuangan Ustaz Hanafi.
Pengaruh Ustaz Hanafi
Dalam mengembangkan Silat Cekak, Ustaz Hanafi mempunyai pengaruh yang luas ke atas anak-anak murid beliau. Ustaz Hanafi selaku Presiden dan Guru Utama sentiasa menjaga peribadi beliau supaya dapat dijadikan contoh kepada anak-anak murid beliau. Ustaz Hanafi sejak dari usia muda beliau telah menjauhkan diri dari melakukan perbuatan maksiat. Ustaz Hanafi tidak minum arak, berjudi dan terlibat atau berfoya-foya dengan wanita. Beliau sentiasa menepati janji dan tidak bercakap bohong. Beliau juga berpendirian tegas, berani dan tidak mahu mengaku kalah dalam apa-apa perkara atau masalah yang dihadapi.
Ustaz Hanafi mengajar silat bukan hanya kerana silat semata-mata, tetapi dengan tujuan untuk membimbing belia-belia ke jalan yang benar di sisi agama Islam. Ceramah-ceramah dan fahaman keagamaan yang diberikan secara tidak langsung telah dapat mengubah corak kehidupan anak-anak murid beliau. Pelajaran silat yang diajar oleh Ustaz Hanafi tidak berbeza baik yang berpangkat ataupun tidak. Semuanya dilayan sama rata. Bagi yang layak telah dilantik menjadi jurulatih untuk membantu perkembangan Silat Cekak. Perlantikan jurulatih oleh Ustaz hanafi adalah berdasarkan kepada empat faktor utama iaitu:
1- Penuntut yang telah tamat dan mahir ilmu silat cekak
2- Penuntut yang menghargai dan mencintai silat cekak
3- Penuntut yang sanggup berkorban kerana persatuan
4- Mempunyai peribadi yang baik
Pergaulan Ustaz Hanafi dengan anak murid beliau juga tiada tingkat dan tarafnya. Ustaz hanafi tidak memberi layanan yang istimewa kepada pegawai tinggi dan memandang hina kepada penuntut yang miskin. Kebijaksanaan Ustaz Hanafi memimpin silat ini menyebabkan ramai penuntut-penuntut beliau yang amat menghormati beliau dan sama-sama membantu mengembangkan Silat Cekak. Bagi anak-anak murid beliau yang telah belajar silat ini, mereka merasa amat bersyukur dapat mempelajari silat dan berdamping dengan Ustaz Hanafi serta dapat mempelajari rahsia-rahsia kebatinan Ustaz Hanafi.
Pandangan anak murid Ustaz Hanafi yang amat dikasihi iaitu Amruddin Buang terhadap Ustaz Hanafi iailah beliau merupakan seorang yang tegas, pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan, kemas dan teliti dalam sebarang hal. Ceramah-ceramah agama yang didengar lengkap dengan alasan-alasannya, memenuhi kehendak rahsia-rahsia agama hingga dapat mengenal antara kawan dan lawan, dapat membezakan dan menganalisa hal ehwal dunia dan masyarakat serta cara-cara mempengaruhi berbagai-bagai jenis masyarakat. Beliau juga telah merasakan diri beliau lebih yakin dan optimis di dalam hidup ini selepas berguru dan bergaul dengan Ustaz Hanafi.
Begitu juga dengan anak-anak murid Ustaz Hanafi yang lain, semuanya berpuas hati dan dapat merasakan perubahan dalam diri masing-masing. Mereka menjadi lebih yakin dan keyakinan itu berlipat kali ganda setelah mendengar ceramah-ceramah agama dan bergaul dengan Ustaz Hanafi untuk memperolehi rahsia kebatinan Ustaz Hanafi supaya dapat menjadi insan yang sebenar.
Zaman Gemilang Silat Cekak Selepas 10 Tahun (1965 – 1975)
Zaman perkembangan Silat Cekak berlaku selepas 10 tahun menempuh badai dan gelombang besar. Cabaran demi cabaran dapat diharungi dan semuanya dapat ditangani dengan bijaksana oleh Ustaz Hanafi. Oleh itu bolehlah dikatakan bahawa zaman perjuangan Ustaz Hanafi di Kuala Lumpur merupakan permulaan era Silat Cekak. Di sinilah ujian terakhir sebelum Ustaz Hanafi diangkat menjadi pemimpin besar pergerakan Silat Cekak.
Selepas tahun 1975 / 76 boleh juga dikatakan masa tersebut merupakan zaman ’senang’ untuk Ustaz Hanafi. Beliau juga tidak lagi menghadapi masalah kewangan yang kronik apabila ramai ahli masyarakat dan juga penuntut IPT yang mempelajari Silat Cekak. Isteri dan anak-anak beliau juga mendapat ’kesenangan’ tersebut hasil dari perkembangan Silat Cekak.
Zaman Selepas Ustaz Hanafi (era selepas tahun 1986)
Setelah berjuang bersama Silat Cekak selama 21 tahun, pada 13 Ogos 1986, Ustaz Hanafi meninggal dunia pada usia 63 tahun. Beliau meninggalkan perjuangan Silat Cekak kepada kita semua untuk diteruskan.
Sebelum beliau meninggal dunia, Ustaz Hanafi tidak pula menamakan atau melantik sesiapa menjadi pengganti beliau sebagai Guru Utama Silat Cekak. Itulah satu masalah diperingkat awal yang dihadapi oleh ahli-ahli lama pada waktu itu. Oleh kerana hanya Ishak Itam tampil untuk menuntut jawatan tersebut, maka perlantikan beliau telah diuruskan oleh pihak Majlis Muafakat Silat Cekak dan selepas itu beliau menjadi guru selama tujuh (7) tahun sehingga tahun 1993. Selepas itu Encik Md Radhi pula dilantik sebagai pengganti selepas dicadangkan oleh Amruddin Buang di dalam mesyuarat Majlis Muafakat Tertinggi dan beliau menjalankan tugas selama 13 tahun sehinggalah pada 13 Ogos 2006 apabila beliau didapati bersalah oleh Majlis Mesyuarat Kebangsaan atas kesalahan yang memalukan seluruh pergerakan Silat Cekak Hanafi kerana mencabul kehormatan wanita dan telah dijatuhkan hukuman penggantungan keahlian selama tiga (3) tahun dan kepimpinan beliau sebagai Presiden dan Guru Utama ditolak sepenuhnya selepas itu.
Siapa yang bakal menggantikan Mad Radhi masih belum kita ketahui tetapi marilah sama-sama kita berdoa supaya kemelut sekarang dapat diselesaikan secepat mungkin dan perjuangan Ustaz Hanafi masih dapat diteruskan oleh pengganti yang bakal diumumkan nanti. Insya Allah.
Tamat.
Pak Kaduk – Sampai di sini sahaja penulisan Pak Kaduk tentang tajuk di atas. Suka sekali lagi Pak Kaduk panjangkan perhargaan kepada Puan Hajjah Halimah Hj Ahmad, penulis thesis bertajuk ’Hanafi Hj Ahmad dan Seni Silat Cekak ’ yang telah menjadi rujukan utama Pak Kaduk bagi artikel tentang Ustaz Hanafi ini. Terima kasih
Tentangan dari Silat Khalimah
Kegagalan Azmi Long dan Redzuan Long mendapat kedudukan yang tinggi dalam Silat Cekak dan pemecatan mereka telah menimbulkan keazaman mereka untuk terus menentang Ustaz Hanafi dan Silat Cekak. Mereka malah telah berpakat dengan bekas guru Silat Cekak iaitu Encik Yahaya Said untuk terus melaksanakan agenda mereka itu disamping terus mengembangkan Silat Kalimah. Melalui usaha mereka, silat tersebut berjaya didaftarkan pada 26 November 1971 di Pulau Pinang. Silat tersebut telah bergerak di Kuala Lumpur dan berpusat di Batu Caves. Kehadiran Silat Kalimah telah mengelirukan orang ramai dengan dakwaan Silat Cekak berasal dari Silat Kalimah.
Susulan dari itu, Silat Kalimah telah berusaha bersungguh-sungguh untuk menyaingi Silat Cekak dan telah menjalankan berbagai usaha untuk menghalang perkembangan Slat Ckak. Mereka telah melakukan usaha penentangan tersebut termasuk di seminar atau persidangan persilatan yang di adakan pada waktu itu serta di dalam penerbitan-penerbitan majalah. Antara penentangan mereka yang dapat direkodkan adalah seperti berikut:
a- Tentangan di Konvensyen Seni Silat Malaysia
Pada konvensyen tersebut Ustaz Hanafi telah membentangkan kertas kerja beliau tentang Silat Cekak di Dewan Kuliah A, Universiti Sains Malaysia pada 13 Julai 1973. Redwan Long telah mengambil kesempatan pada konvensyen tersebut untuk mencabar kesahihan Silat Cekak dan menyatakan bahawa Silat Cekak adalah cabang kepada Silat Kalimah. Namun Ustaz Hanafi telah menyediakan jawapannya terlebih dahulu kerana beliau tahu ramai pengamal silat yang tidak sehaluan dengan kaedah dan perjuangan Silat Cekak. Ustaz Hanafi telah mengedarkan borang pendaftaran Azmi dan Redzuan Long yang belajar Silat Cekak di Sungai Petani pada 10 Januari 1969. Silat Cekak telah bergerak sejak tahun 1965 di bawah organisasi PSSBSK sedangkan Silat Kalimah hanya didaftarkan pada 26 November 1971. Ini adalah jelas bahawa Silat Cekak telah terlebih dahulu muncul dan Silat Kalimah hanya muncul selepas enam tahun kemudian.
b- Tentangan di dalam majalah Dewan Masyarakat
Ustaz Hanafi telah menghasilkan satu atikel tentang Silat Cekak dan disiarkan di dalam majalah Dewan Masyarakat pada bulan Ogos 1973. Artikel yang bertajuk ’Silat Cekak Suatu Pusaka Bangsa’ dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Artikel tersebut telah menyebabkan Azmi dan Redwan Long menyiarkan satu artikel bertajuk ’Silat Cekak Cabang Silat Khalimah’ dan disiarkan di dalam majalah yang sama pada bulan September 1973. Tujuan mereka adalah untuk menyangkal kenyataan Ustaz Hanafi sebelumnya dan mengelirukan masyarakat. Namun Ustaz Hanafi tidak berdiam diri dan telah berjaya menyediakan satu artikel susulan yang bertajuk ’Keaslian Silat Cekak Usah Diragukan’ untuk siaran pada bulan Oktober 1973 majalah yang sama. Dalam artikel tersebut, Ustaz Hanafi telah menjawab segala tuduhan dan menyertakan bukti-bukti yang jelas tentang kedudukan Azmi dan Redwan Long.
c- Tentangan di Konvensyen Guru-guru Silat Melayu
Tentangan seterusnya ialah sewaktu konvensyen Guru-guru Silat Melayu yang dianjurkan oleh Silat Lincah di Dewan Sultan Sulaiman, Kampung Bahru pada 2 March 1975. Silat Cekak dan Silat Khalimah telah diundang dan beberapa pertubuhan silat lain telah diundang. Kehadiran Silat khalimah menyebabkan Ustaz hanafi membuat persediaan rapi. Beliau juga telah menghasilkan satu artikel bertajuk ’Asal-usul Silat Cekak’ di mana penekanan dibuat terhadap kedudukan Silat Cekak dan Silat Khalimah serta bukti-bukti lengkap disediakan. Ustaz Hanafi juga telah menjemput Shafie Darus dan Mat Tarzan dari Kedah untuk memberi penjelasan mengenai kedudukan Silat Cekak yang sebenarnya. Encik Shafie Darus hadir untuk menjelaskan bahawa Silat Cekak telah lahir di rumah beliau manakala Mat Tarzan pula adalah untuk membuktikan bahawa Azmi dan redwan Long pernah belajar Silat Cekak di Sungai Petani dari Ustaz Hanafi.
Sewaktu persidangan, seperti yang dijangkakan, Redwan Long dan Encik Yahya Said telah menimbulkan kembali isu Silat Cekak diambil dai Silat Kalimah. Dengan serta-merta artikel yang telah disediakan diedarkan kepada peserta dan Ustaz Hanafi telah berjaya mengemukakan bukti yang cukup lengkap untuk menangkis tuduhan yang dilemparkan. Di acara kemuncak konvesyen, sewaktu pertunjukan silat yang diadakan di Stadium Negara pada sebelah malamnya, Ustaz Hanafi telah memperkenalkan nama Silat Cekak Silat Papan Sekeping. Tindakan itu adalah untuk makluman umum bahawa Silat Cekak adalah silat yang benar-benar asli dan silat Cekak yang terlebih dahulu memperkenalkan nama tesebut dan bukanlah Silat Kalimah.
Kejayaan Ustaz Hanafi menghadapi tentangan hebat dari Silat Kalimah telah tidak secara langsung memberi kekuatan dan membantu perkembangan di pusat pengajian tinggi. Namun tentangan Silat Kalimah masih wujud secara kecil-kecilan hatta hingga ke IPT. Contohnya pernah terjadi pertarungan persahabatan antara penuntut Silat Cekak (anak murid Ustaz Hanafi) dengan penuntut Silat Kalimah(anak murid Yahaya Said). Peristiwa ini berlaku pada jam 11 pagi 7 September 1974 di bilik Pusat Bahasa, Universiti Malaya Kuala Lumpur. Encik Md Nasir Md Arshad (sekarang menjawat jawatan Naib Presiden, Tn Hj) penuntut Silat Cekak telah bertarung dengan Encik Rosli Ariffin seorang penuntut Silat Kalimah untuk membuktikan kebenaran masing-masing. Di akhir pertarungan itu penuntut Silat Cekak telah berjaya mengalahkan penuntut Silat Kalimah. Kejayaan tersebut merupakan satu kejayaan manis yang telah membuktikan kebenaran berada pada Silat Cekak dan juga Ustaz Hanafi.
Kesimpulannya, terdapat dua elemen penentangan yang dihadapi oleh Ustaz Hanafi dalam usaha mengembangkan Silat Cekak. Pertama adalah tentangan dari anak murid yang cuba menjatuhkan maruah Ustaz Hanafi dengan ujuan untuk menghilangkan kepercayaan dan pengaruh Ustaz Hanafi kepada penuntut silat. Keduanya ialah penentangan terhadap dasar dan polisi Ustaz Hanafi untuk mengembangkan Silat Cekak oleh Silat Kalimah. Kedua-dua tentangan tersebut berjaya diatasi oleh Ustaz Hanafi melalui kebijaksanaan beliau.
Perkembangan selanjutnya
Zaman penuh rintangan yang dihadapi oleh Ustaz Hanafi selama 10 tahun tahun bermula pada tahun 1965 telah berakhir menjelang tahun 1976. Satu perayaan 10 tahun yang diadakan secara besar-besaran pada 28 Disember 1975 dianggap titik permulaan kepada perkembangan Silat Cekak yang lebih gemilang.
Silat Cekak telah mula diterima oleh semua golongan masyarakat. Jentera pentadbiran persatuan juga diperkemaskan. Bagi mengekalkan mutu pentadbiran persatuan, perlantikan jawatan dalam persatuan adalah oleh mereka-mereka yang mahir tentang Silat Cekak. Dasar ini dapat menentukan bahawa mereka yang dilantik akan berusaha menegakkan perjuangan persatuan tanpa mempunyai tujuan atau niat yang lain. Oleh itu pentadbian persatuan akan menjadi lebih baik dan dapat berjalan lancar serta dapat mencapai matlamat yang telah dicita-citakan.
Selanjutnya selepas itu Silat Cekak dapat membuka beberapa cawangan di seluruh negara dan juga kelas di beberapa pusat pengajian tinggi dan sudah tentu ini merupakan satu kejayaan yang amat besar dan bermakna kepada perjuangan Ustaz Hanafi.
Pengaruh Ustaz Hanafi
Dalam mengembangkan Silat Cekak, Ustaz Hanafi mempunyai pengaruh yang luas ke atas anak-anak murid beliau. Ustaz Hanafi selaku Presiden dan Guru Utama sentiasa menjaga peribadi beliau supaya dapat dijadikan contoh kepada anak-anak murid beliau. Ustaz Hanafi sejak dari usia muda beliau telah menjauhkan diri dari melakukan perbuatan maksiat. Ustaz Hanafi tidak minum arak, berjudi dan terlibat atau berfoya-foya dengan wanita. Beliau sentiasa menepati janji dan tidak bercakap bohong. Beliau juga berpendirian tegas, berani dan tidak mahu mengaku kalah dalam apa-apa perkara atau masalah yang dihadapi.
Ustaz Hanafi mengajar silat bukan hanya kerana silat semata-mata, tetapi dengan tujuan untuk membimbing belia-belia ke jalan yang benar di sisi agama Islam. Ceramah-ceramah dan fahaman keagamaan yang diberikan secara tidak langsung telah dapat mengubah corak kehidupan anak-anak murid beliau. Pelajaran silat yang diajar oleh Ustaz Hanafi tidak berbeza baik yang berpangkat ataupun tidak. Semuanya dilayan sama rata. Bagi yang layak telah dilantik menjadi jurulatih untuk membantu perkembangan Silat Cekak. Perlantikan jurulatih oleh Ustaz hanafi adalah berdasarkan kepada empat faktor utama iaitu:
1- Penuntut yang telah tamat dan mahir ilmu silat cekak
2- Penuntut yang menghargai dan mencintai silat cekak
3- Penuntut yang sanggup berkorban kerana persatuan
4- Mempunyai peribadi yang baik
Pergaulan Ustaz Hanafi dengan anak murid beliau juga tiada tingkat dan tarafnya. Ustaz hanafi tidak memberi layanan yang istimewa kepada pegawai tinggi dan memandang hina kepada penuntut yang miskin. Kebijaksanaan Ustaz Hanafi memimpin silat ini menyebabkan ramai penuntut-penuntut beliau yang amat menghormati beliau dan sama-sama membantu mengembangkan Silat Cekak. Bagi anak-anak murid beliau yang telah belajar silat ini, mereka merasa amat bersyukur dapat mempelajari silat dan berdamping dengan Ustaz Hanafi serta dapat mempelajari rahsia-rahsia kebatinan Ustaz Hanafi.
Pandangan anak murid Ustaz Hanafi yang amat dikasihi iaitu Amruddin Buang terhadap Ustaz Hanafi iailah beliau merupakan seorang yang tegas, pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan, kemas dan teliti dalam sebarang hal. Ceramah-ceramah agama yang didengar lengkap dengan alasan-alasannya, memenuhi kehendak rahsia-rahsia agama hingga dapat mengenal antara kawan dan lawan, dapat membezakan dan menganalisa hal ehwal dunia dan masyarakat serta cara-cara mempengaruhi berbagai-bagai jenis masyarakat. Beliau juga telah merasakan diri beliau lebih yakin dan optimis di dalam hidup ini selepas berguru dan bergaul dengan Ustaz Hanafi.
Begitu juga dengan anak-anak murid Ustaz Hanafi yang lain, semuanya berpuas hati dan dapat merasakan perubahan dalam diri masing-masing. Mereka menjadi lebih yakin dan keyakinan itu berlipat kali ganda setelah mendengar ceramah-ceramah agama dan bergaul dengan Ustaz Hanafi untuk memperolehi rahsia kebatinan Ustaz Hanafi supaya dapat menjadi insan yang sebenar.
Zaman Gemilang Silat Cekak Selepas 10 Tahun (1965 – 1975)
Zaman perkembangan Silat Cekak berlaku selepas 10 tahun menempuh badai dan gelombang besar. Cabaran demi cabaran dapat diharungi dan semuanya dapat ditangani dengan bijaksana oleh Ustaz Hanafi. Oleh itu bolehlah dikatakan bahawa zaman perjuangan Ustaz Hanafi di Kuala Lumpur merupakan permulaan era Silat Cekak. Di sinilah ujian terakhir sebelum Ustaz Hanafi diangkat menjadi pemimpin besar pergerakan Silat Cekak.
Selepas tahun 1975 / 76 boleh juga dikatakan masa tersebut merupakan zaman ’senang’ untuk Ustaz Hanafi. Beliau juga tidak lagi menghadapi masalah kewangan yang kronik apabila ramai ahli masyarakat dan juga penuntut IPT yang mempelajari Silat Cekak. Isteri dan anak-anak beliau juga mendapat ’kesenangan’ tersebut hasil dari perkembangan Silat Cekak.
Zaman Selepas Ustaz Hanafi (era selepas tahun 1986)
Setelah berjuang bersama Silat Cekak selama 21 tahun, pada 13 Ogos 1986, Ustaz Hanafi meninggal dunia pada usia 63 tahun. Beliau meninggalkan perjuangan Silat Cekak kepada kita semua untuk diteruskan.
Sebelum beliau meninggal dunia, Ustaz Hanafi tidak pula menamakan atau melantik sesiapa menjadi pengganti beliau sebagai Guru Utama Silat Cekak. Itulah satu masalah diperingkat awal yang dihadapi oleh ahli-ahli lama pada waktu itu. Oleh kerana hanya Ishak Itam tampil untuk menuntut jawatan tersebut, maka perlantikan beliau telah diuruskan oleh pihak Majlis Muafakat Silat Cekak dan selepas itu beliau menjadi guru selama tujuh (7) tahun sehingga tahun 1993. Selepas itu Encik Md Radhi pula dilantik sebagai pengganti selepas dicadangkan oleh Amruddin Buang di dalam mesyuarat Majlis Muafakat Tertinggi dan beliau menjalankan tugas selama 13 tahun sehinggalah pada 13 Ogos 2006 apabila beliau didapati bersalah oleh Majlis Mesyuarat Kebangsaan atas kesalahan yang memalukan seluruh pergerakan Silat Cekak Hanafi kerana mencabul kehormatan wanita dan telah dijatuhkan hukuman penggantungan keahlian selama tiga (3) tahun dan kepimpinan beliau sebagai Presiden dan Guru Utama ditolak sepenuhnya selepas itu.
Siapa yang bakal menggantikan Mad Radhi masih belum kita ketahui tetapi marilah sama-sama kita berdoa supaya kemelut sekarang dapat diselesaikan secepat mungkin dan perjuangan Ustaz Hanafi masih dapat diteruskan oleh pengganti yang bakal diumumkan nanti. Insya Allah.
Tamat.
Pak Kaduk – Sampai di sini sahaja penulisan Pak Kaduk tentang tajuk di atas. Suka sekali lagi Pak Kaduk panjangkan perhargaan kepada Puan Hajjah Halimah Hj Ahmad, penulis thesis bertajuk ’Hanafi Hj Ahmad dan Seni Silat Cekak ’ yang telah menjadi rujukan utama Pak Kaduk bagi artikel tentang Ustaz Hanafi ini. Terima kasih